Înregistrarea contractelor de închiriere în 2024

Înregistrarea contractelor de închiriere, începând cu data de 1 ianuarie 2023, precum și orice modificări ale acestora (prelungirea duratei, modificarea valorii chiriei, moneda de plată etc.). Declararea  la organul fiscal competent trebuie făcută în termen de cel mult 30 de zile de la data încheierii contractului (nu de la data intrării sale în vigoare) sau de la modificarea acestuia.

Declararea se poate face la sediul ANAF depunând copia contractului de închiriere și cererea de înregistrare pe hârtie, sau online, pe site-ul ANAF, în Spațiul Privat Virtual (SPV).

Formularul pentru solicitarea cererii este disponibil pe site-ul ANAF la adresa

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/168.html

Este un document pdf inteligent, structurat în trei capitole:

  1. Date despre locator (proprietar)
  2. Date de identificare a locatarului (chiriașului)
  3. Date despre contractul de locațiune (de închiriere)

Capitolul A cere să fie completate datele de identificare ale locatorului (proprietarului). Județul și localitatea se selectează dintr-o lisă. Pentru ca această listă să fie disponibilă, trebuie    activată dând click pe câmpul marcat cu galben din partea superioară a formularului. În felul acesta se accesează o baza de date online la adresa https://webnom.anaf.ro/Nomenclatoare/api/judete/ Defilarea în această listă este destul de dificilă pentru ca deși ordonarea este făcută alfabetic, toate numele de străzi încep cu ”str.”, așa că trebuie făcut scroll până la strada căutată.

Dacă, de exemplu, proprietari sunt doi soți, și fiecare trebuie să facă această declarație, atunci fiecare ca bifa fie ”fracție=1/2”, fie „procent=50%”.

Capitolul B cere să fie completate datele de identificare a locatarului (chiriașului). Dacă acesta este persona fizică, se trec elementele de pe cardul de identitate, plus număr de telefon si adresa de email. Dacă acesta este persona juridică, se trec elementele de pe certificatul de înregistrare.

De remarcat faptul că acum ANAF vrea să aibă elementele de contact ale chiriașului (pe care îl poate contacta pentru verificarea datelor din contractul de închiriere), lucru care până acum nu era atât de facil, in Declarația unică necerând-se decât numele chiriașului.

Capitolul C conține datele contractului de locațiune: adresa imobilului închiriat, numărul și data contractului de închiriere, perioada de închiriere, valoarea chiriei lunare, moneda de plată.

Dacă este un contract nou, nu se bifează ”Modificare” sau ”Încetare”.

Dacă este vorba despre un contract al cărui conținut se modifică printr-un act adițional, se bifează ”Modificare” și se menționează numărul de înregistrare al acestui act adițional.

Dacă este vorba despre încetarea unui contract de închiriere înainte de termen, decisă de părți într-un act adițional , se bifează ”Încetare”.

În cazul încetării contractului de închiriere înainte de termen, cel mai adesea se trece ”acordul părților” sau ”la cererea chiriașului, conform Art…. din contractul de închiriere”.

Formularul de declarație permite declararea mai multor contracte de închiriere simultan. În cazul în care se dorește așa ceva, se folosește opțiunea ”Adaugă contract”.

Doar ca model, AICI puteți găsi formularul pentru declararea unui contract de închiriere. De fiecare dată însă, trebuie consultat site-ul ANAF (la adresa de mai sus) centru a descărca ultima versiune propusă de ANAF.

După completarea formularului C168, acesta trebuie validat. Validarea se realizează dând click pe butonului VALIDARE din partea superioară a formularului. Dacă sunt erori în cuprinsul declarației, se primește un mesaj de eroare. De repetă procedura până nu se vor mai raporta erori.

Înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF în 2024

Acum, dacă declarația urmează să fie depusă pe hârtie la ANAF, acesta se printează. La fel și documentele justificatoare: titlul de proprietate asupra imobilului, contractul de închiriere etc.

Dacă declarația urmează să fie depusă în SPV, atunci, după validare, trebuie încarcă arhiva zip în care sunt arhivate copii pdf ale documentelor ce sa justifică cele afirmate în declarație: titlul de proprietate asupra imobilului, contractul de închiriere etc. Abia acum formularul se poate salva (în format pdf) și uploada în SPV.

Dacă documentul nu are erori, se emite o recipisă cu numărul de înregistrare a declarației. Această recipisă este dovada îndeplinirii obligației de declarare a contractului de închiriere.

Completarea acestei declarații nu presupune ca Declarația Unică nu mai trebuie depusă. Trebuie, pentru ca în Declarația Unică se cumulează toate sursele de venit și se calculează obligațiile privind impozitul si contribuțiile sociale (de sănătate și de pensie).

Declararea contractului de închiriere la ANAF este obligația proprietarului. Asta nu înseamnă cp dacă el nu face acest lucru contractul de închiriere nu mai are valabilitate. Contractele de inchiriere neinregistrate la fisc sunt perfect valabile! Proprietarul va avea însă o problemă majoră cu Legea.

2 comentarii la „Înregistrarea contractelor de închiriere în 2024”

  1. Buna ziua . Vad ca formularul C168 are loc si de semnatura electronica. Poate fi incarcat in SPV fara sa fie semnat electronic (doar validat si cu arhiva zip)? In ce sectiune din SPV se incarca C 168 ?

    Răspunde

Lasă un comentariu