web analytics

Inchirierea imobilelor si impozitarea veniturilor

Cum se impoziteaza veniturile din chirii obtinute de persoanele fizice

Potrivit Codului fiscal (Legea 571/2003), sunt asimilate veniturilor din chirii toate veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal. In aceasta categorie de venit se cuprind atat veniturile din inchirieri, cat si veniturile din subinchirieri de bunuri mobile si imobile, precum si veniturile din arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal.

Cota de impozit pe veniturile din chirii este de 16% aplicata asupra venitului net, determinat ca diferenta intre sumele reprezentand chiria in bani sau echivalentul in lei al veniturilor in natura, prevazute in contractul incheiat intre parti, si cota de cheltuiala forfetara de 25%, reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului. Astfel, cota generala de impozit aplicata asupra venitului brut rezultata din calcule este de 16%*(100%-25%)=12%.

Calculul impozitului

Venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani sau echivalentul in lei al veniturilor in natura si se stabileste pe baza chiriei prevazute in contractul de inchiriere incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acesteia.

Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca aceste cheltuieli sunt efectuate de catre cealalta parte contractanta. Astfel, valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedarea folosintei bunurilor si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta reprezinta venit impozabil, potrivit Codului fiscal.

Conform prevederilor legale, in termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea acesteia. Proprietarul are obligatia sa declare la organul fiscal competent prin declaratia privind venitul realizat aferenta anului fiscal respectiv valoarea investitiei, in vederea definitivarii impunerii.

In conformitate cu legislatia in materie, proprietarul are obligatia de a efectua cheltuielile referitoare la intretinerea si repararea locuintei inchiriate. In cazul efectuarii de catre chirias a unor astfel de cheltuieli care cad in sarcina proprietarului, daca acestea se incadreaza in cota forfetara de cheltuieli, cu diminuarea corespunzatoare a chiriei, impunerea va ramane nemodificata.

Deductibilitate fara documente justificative

Proprietarul nu este obligat sa prezinte organului fiscal documente justificative pentru recunoasterea deductibilitatii cheltuielilor stabilite forfetar. Aceasta cheltuiala deductibila aferenta venitului, stabilita in cota forfetara de 25% aplicata la venitul brut, reprezinta de fapt uzura bunurilor inchiriate si cheltuielile ocazionate de intretinerea si repararea acestora, impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii, comisionul retinut de intermediari, primele de asigurare platite pentru bunul cedat spre folosinta.

Un tratament diferentiat li se aplica persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor prin derularea unui numar mai mare de cinci contracte de inchiriere sau subinchiriere la sfarsitul anului fiscal. Astfel, incepand cu anul fiscal urmator, veniturile realizate de aceste persoane din derularea contractelor de inchiriere vor fi calificate drept venituri din activitati independente, potrivit prevederilor Ordinului ANAF nr. 2333/2007. Aceste persoane au obligatia sa stabileasca venitul net, in sistem real, potrivit regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente si sunt obligate sa conduca contabilitate in partida simpla.

Din punctul de vedere al taxarii, considerarea acestor venituri in categoria veniturilor din activitati independente are ca implicatie urmatoarele:

  • impozitarea venitului net cu cota de 16% – fata de aplicarea cotei de 12% asupra venitului brut din cedarea folosintei bunurilor;
  • taxarea venitului net cu cota de 5,5% CASS – la fel ca orice venit realizat din activitatile independente.

Obligatie de inregistrare la peste cinci contracte

La stabilirea numarului de contracte sunt luate in considerare contractele de inchiriere sau subinchiriere aflate in derulare la data de 31 decembrie a anului precedent celui de impunere, cu exceptia contractelor de arendare a bunurilor agricole. Atentie insa ca acei contribuabili care detin mai mult de cinci contracte de inchiriere au in continuare obligatia de inregistrare a contractelor la organul fiscal.

In cazul in care, la sfarsitul anului fiscal, conditia privind detinerea unui numar mai mare de cinci contracte de inchiriere nu mai este indeplinita, incepand cu anul fiscal urmator persoanele fizice determina si declara venitul net realizat din inchiriere /subinchiriere potrivit regulilor aplicabile pentru categoria veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Stabilirea platilor anticipate si a impozitului anual datorat se efectueaza de catre organul fiscal competent, potrivit regulilor prevazute pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor.

Un contribuabil care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pe parcursul unui an datoreaza plati anticipate in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 82 din Codul fiscal.

Aceste plati anticipate se stabilesc de catre organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

Contribuabilii care obtin venituri din chirii au obligatia sa depuna o declaratie privind venitul estimat, in termen de 15 zile de la data incheierii contractului intre parti. Formularul 220 „Declaratie privind venitul estimat“, cod 14.13.01.13/3p se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din mai multe contracte de inchiriere depun cate o declaratie estimativa pentru fiecare contract. De asemenea, in situatia inchirierii bunurilor detinute in comun, fiecare coproprietar completeaza si depune cate o declaratie privind veniturile estimate, corespunzator cotei care ii revine din proprietate.

12% este cota generala de impozit aplicata asupra venitului brut din chirii, in conditile in care la venitul net se aplica o cota de impozit de 16%, dupa deducerea unei cote de cheltuieli forfetare de 25%

Plati anticipate

Platile anticipate pentru veniturile din chirii se stabilesc de catre organul fiscal astfel:

  • pe baza contractului incheiat intre parti; sau
  • pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea in partida simpla.

In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de B.N.R., din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea.

Platile anticipate se efectueaza in patru rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. De asemenea, in vederea definitivarii impunerii de catre organul fiscal, persoana care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor are obligatia depunerii, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, a formularului 200 „Declaratie privind veniturile realizate“, cod 14.13.01.13.

Obligatiile de intretinere

Proprietarul are obligatia de a efectua cheltuielile referitoare la intretinerea si repararea locuintei inchiriate, ca de exemplu:

  • intretinerea in bune conditii a elementelor structurii de rezistenta a cladirii, elementelor de constructie exterioara a cladirii, cum ar fi: acoperis, fatada, curtile si gradinile, precum si spatii comune din interiorul cladirii, cum ar fi: casa scarii, casa ascensorului si altele asemenea;
  • intretinerea in bune conditii a instalatiilor comune proprii cladirii, respectiv ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de canalizare, instalatii de incalzire centrala si de preparare a apei calde, instalatii electrice si de gaze;
  • repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare si de functionare a cladirii pe toata durata inchirierii locuintei.

Inchirierile si asigurarile de sanatate (CASS-ul)

Daca aveti ca sursa de venit doar chiria, trebuie sa platiti si contributia la fondul de sanatate, CAS. Cei care au salariu si/sau sunt persoane fizice autorizate si au si venituri din chirii nu datoreaza contributia. Pensionarii sunt scutiti, insa numai pentru venituri din chirii obtinute dupa 1 iunie 2008. Pensionarii care nu au platit taxele pana in 2008 trebuie sa achite contributia datorata, plus penalitati.

Reprezentantii Casei de asigurari afirma ca atunci cand se incheie un contract de inchiriere trebuie anuntata si casa de asigurari, nu doar Fiscul.

Una din obligatiile asiguratilor este de a anunta in termen de 15 zile Casa de asigurari asupra modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati. Fara o evidenta a veniturilor obtinute, casele de asigurari nu au putut emite instiintari de plata privind sumele aferente (inclusiv penalitatile).

Incepand cu 2009, ca urmare a protocolului incheiat intre CNAS si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru furnizarea de date privind veniturile impozabile, casele de asigurari trimit instiintari sau somatii de plata, in ordinea cronologica a termenului de prescriptie fiscala.

Cota de contributie la sanatate pentru venituri din chirii variaza intre 5,5 si 6,5% din venitul impozabil, in functie de an relizarii venitului. In prezent este de 5,5%.

Sursa: capital.ro

Share

189 Comments

  1. stoica aurel · January 25, 2012 Reply

    AM O LOCUINTA PROPRIETATE PERSONALA SI AM CONTRACT DE INCHIRIERE DEPUS LA ADM FINANCIARA SI PLATESC IMPOZIT 16 %
    DEASEMENEA SUNT ANGAJAT CU CARTE DE MUNCA SI ATAT EU CAT SI ANGAJATORUL PLATIM CAS LA SALARIUL MEU.
    VA INTREB DACA PENTRU VENITUL OBTINUT DIN CHIRIE TREBUIE ,IN ACESTE CONDITII,SA PLATESC CAS LA SUMA CASTIGATA DIN INCHIRIEREA APARTAMENTULUI1
    MULTUMESC

    • Sorin Tilimpea · January 25, 2012 Reply

      Nu, nu trebuie sa platiti, dar trebuie sa prezentati Casei de sanatate o adeverinta de salariat.
      Fiscul trimite Casei de sanatate numele tuturor persoanelor care au venituri din inchirieri si, daca nu informati Casa ca sunteti angajat cu carte de munca, ei nu au de unde sa stie acest lucru si va trimit nota de plata pentru CASS.

      • RoxyH · October 9, 2012 Reply

        Ba au de unde sa stie daca se uita in baza de date!! DE AIA ASIGURATORUL DEPUNE LUNAR DECLARATIA 112!!!! Acolo se ia dupa CNP contributia asiguratorului si contributia asiguratului pe fiecare contract de munca.

        Sa caute in baza de date ca de aia li s-a facut un asemenea sistem informativ, cu ocazia asta poate vor fi mai putine procese pe rol in care sunt chemati ca si “parati”. S-au invatat sa li se tot duca adeverinte si hartii peste hartii si sa le faca contribuabilii toata munca.

  2. fanel · February 5, 2012 Reply

    am un apart proprietate personala si l-am avut inchiriat perioada 2007-2009 si am platit impozitul pe venitul din chirie.vreau sa stiu daca pot sa-mi recuperez banii ,eu in acea perioada am muncit in strainatate legal cu contract de munca avand rezidenta permanenta

    • Sorin Tilimpea · February 5, 2012 Reply

      Daca ati avut venituri din inchirieri, atunci ati datorat impozit (pe care inteleg ca l-ati si platit). Nu exisata niciun motiv sa cereti restituirea lui. Impozitul nu are nicio legatura cu rezidenta dv.

  3. teodor · March 6, 2012 Reply

    buna ziua. tatal meu este pensionar ..mama lafel.. parinti doresc sa inchiereze 2 garsoniere. ce taxe platesc? doar impozitul 16 la suta?

  4. Mihaela Diaconu · March 25, 2012 Reply

    Buna ziua
    Spuneti-mi va rog daca o persoana straina care nu e rezident in Romania dar care are un apartament pe teritoriul tarii noastre si pe care il inchiriaza si plateste impozit pe venituri din chirie, trebuie sa plateasca si contributia la fondul de asigurari de sanatate de 5,5%?
    Multumesc.

  5. Bonny · March 29, 2012 Reply

    Am doua case inchiriate in Romania, insa eu si familia mea suntem rezidenti in strainatate. Intrebarea mea catre dvs este urmatoarea: noi trebuie sa platim CAS pentru casele inchiriate? Ce acte si cui trebuie sa trimitem pentru justificare? Cu mii de multimiri.

  6. Lupu · April 4, 2012 Reply

    Buna ziua,
    In 2009 am terminat somajul si nu am avut venituri de nici un fel.
    In 2010 am avut venituri din chirii pe o perioada de 4 luni.La sfasitul lui 2010 m-am reangajat.
    Am primit o scrisorica cum ca as datora CASS contributia la sanatate pe perioada cat nu am fost angajat ( 2009-2010).
    Intrebarea mea este : Cat datorez CASS ? 5,5% din veniturile din chirii pe cele 4 luni ?

    Multumesc anticipat

    • Sorin Tilimpea · April 4, 2012 Reply

      Persoanele care au chiria singura sursa de venit datoreaza CASS. Deci, pentru cele patru luni trebuie sa platiti CASS-ul. In 2010, CASS-ul s-a schimbat la jumatatea nului. A fost 6,5% in primele sase luni si a scazut la 5,5% dupa aceea.

  7. picu elena · April 17, 2012 Reply

    eu platesc o chitie de 8800,de la 01 02 2012,cit trebuie sa platesc impozit,pe tot aANUL 2012?

    • Sorin Tilimpea · April 22, 2012 Reply

      Presupun ca ati vrut sa spuneti ca primiti (nu platiti) chiria 8800 lei.
      In aceasta situatie, chiria incasata pentru intregul an 2012 este de 11 luni x 8800 lei/luna = 96800 lei.
      Cota forfetara de 25% (partea din chirie care nu se impoziteaza) este 0.25 x 96800 = 24200 lei.
      Impozitul de 16% (cota unica) se aplica pe diferenta (96800-24200)x0.16=11616 lei.
      Acesta este impozitul pe care il datorati pentru anul 2012.

  8. Visan Magdalena · May 1, 2012 Reply

    In baza unui contract de inchiriere,in care eu sunt locator, am de incasat lunar o chirie in suma de 7500 lei.Toate cheltuielile de intretinere, aferente spatiului inchiriat, vor fi suportate(cfr.contract) de catre locatar.
    1. In acest caz care este cuantumul impozitului datorat?
    Presupun ca este 16% aplicat la valoarea bruta de 7500 lei, fara calculul cotei forfetare.
    2. Acest impozit se achita lunar sau trimestrial?
    3. Directia de finante este cea care te anunta care este valoarea impozitului?

    • Sorin Tilimpea · May 2, 2012 Reply

      1. Impozitul este 16% din diferenta dintra venit si cota forfetara (25% din venit), adica 12% din tot venitul.
      2. Impozitul se achita trimestrial;
      3. Directia de finante prin posta Decizia de impozitare la aproximativ o luna dupa depunerea declaratiei, dar nu va bazati pe acest lucru. Mergeti la finante inainte de sfarsitul fiecarui trimestru si platiti impozitul. Va recomad sa platiti impozit numai pentru chirii deja incasata, adica nu platiti impozit pentru chirii inca neincasate.

  9. Popa Adrian · May 17, 2012 Reply

    in cazul in care inchiriez (cu contract) in valoare de 5 milioane (lunar) si actul de proprietate a imobilului este pe numele a 2 persoane in cota parte egala, cum se va plati impozitul, respectiv CASS-ul.

    • Sorin Tilimpea · May 17, 2012 Reply

      Impozitul pe vanit si CASS-ul sunt procente din venit. Deci fiecare coproprietar va datora impozit si CASS corespunzator venitului sau, care la randul sau este proportional cu cota de proprietate, in cazul dv. 50%+50%.

  10. alexandru · June 14, 2012 Reply

    Am si eu o problema. Sper sa aveti raspuns si pentru mine. Pana prin 2008-2009 ( nu mai retin exact) un prieten spaniol ce detine cu titlul de proprietate o locuinta in Bucuresti, m-a imputernicit sa ma ocup in locul lui de inchirierea acelei proprietati. Imi pare ca atunci cand am facut-o, cei de la fisc mi-au cerut sa semnez eu ca reprezentant fiscal. Contractul a fost declarat si platit impozitul aferent. La cateva luni de la incheierea contractului (plecarea chiriasului), lucru declarat la fisc, mi-a venit o scrisoare ca trebuie sa platesc CASS-ul. Mentionez ca desi eu ma ocupam de inchiriere si aparea numele meu in contract, practic nu eu sunt proprietar si nu am castigat eu nimic din asta. Doar am ajutat un prieten. Au trecut ani si nu mi-a mai venit nicio notificare. Insa sunt preocupat. Nu am venituri din alte activitati, insa repet…eu nu sunt proprietar, doar m-am ocupat in locul spaniolului, virandu-i tot venitul. Ce ar trebui sa fac? Am motive de ingrijorare?

  11. Roxana · July 18, 2012 Reply

    buna ziua,
    am contact de inchirie pe suma de 500.
    as dori sa stiu detaliat toate formulele de calcul pentru plata impozitului , in special cu CAS-ul la suma de 500 pe tot anul 2012.

    multumesc.

  12. Nicol · July 26, 2012 Reply

    Care este temeiul (actul normativ si art) in baza caruia persoanele care au calitatea de salariat si obtin si venituri din chirii nu datoreaza contributia CASS pentru aceste venituri?

    Multumesc

  13. Popescu Oana · July 30, 2012 Reply

    Buna ziua,

    AM inchiriat un apartament cu 1100 lei pe luna. Cat treb sa platesc CASS-ul? Acesta se calculeaza din suma care ramane dupa achitarea impozitului sau inainte de achitarea impozitului.

    Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · July 31, 2012 Reply

      CASS-ul este un procent din venitul brut, neimpozitat. Valoarea lui este de 5,5%, dar se plateste numai de anumite categorii de contrabuabili.

  14. Ganea · August 21, 2012 Reply

    o intrebare: daca bunicul meu este pensionar da spre inchiriere o garsoniera, mai plateste impozit la acel venit? mai este scutit si de alte taxe? multumesc anticipat

    • Sorin Tilimpea · September 5, 2012 Reply

      Dupa stiinta mea, pensionarii nu beneficiaza de scutiri la plata impozitului pe venitul obtinut din inchirieri. Impozitul este de 16% aplicat pe venitul net. Cota forfetara de 25%, deci impozitul este 16%*(75%*Venit brut)=12%*Venitu brut.

  15. mariana · August 23, 2012 Reply

    în anul 2004 pînà în 2007 am avut apartamentul meu închiriat . pe toata perioada am plàtit la zi impozitul . Anul acesta am primit din partea fiscului o scrisoare cu niste sume pe care fiscul mi le reclamà . Vreau sà stiu cît timp trebuie sà pàstrezi chitantele aici în Romània. Cît timp spune legea cà trebuie sà pàstrezi declaratiile si chitantele.
    Và multumesc

    • Sorin Tilimpea · September 5, 2012 Reply

      Nu cred ca exista un termen pe care legea sa il prevada pentru pastrarea chitantelor pentru plata impozitului. Dupa cate stiu, Fiscul poate cere retroactiv plati pentru o perioada de cel mult cinci ani. In consecinta, consider ca aceasta este perioada pentru care trebuie pastrate chitantele. Va recomand sa pastrati se deciziile pe care Fiscul vi le-a trimis privind obligatiile dv. ce decurg din cedarea folosintei bunurilor.

  16. Mateescu Alina · August 24, 2012 Reply

    Buna ziua,

    In cazul in care s-a incheiat contract de inchiriere incepand cu luna iunie 2012 si s-a incasat o singura chirie dupa care chiriasul a plecat, cum se declara si cum se plateste impozitul in acest caz?

    Contractul cu chiriasul este incheiat de catre alta persoana decat proprietarul. Cum se procedeaza?

    Multumesc,

    • Sorin Tilimpea · August 29, 2012 Reply

      Daca persoana care a semnat contractul de inchiriere, in calitatre de locator, nu este titularul dreptului de proprietate si nici nu a a vut mandat (procura), contractul de inchiriere nu este valid. Deci, nu putem vorbi de inregistrarea la fisc si de impozit.

  17. Carmen M · September 7, 2012 Reply

    Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu un raspuns la urmatoarea problema: daca un proprietar inchiriaza un spatiu dar nu se poate prezenta si nici mandata pe cineva sa inregistreze contractul de inchiriere la Adm Financiara si sa depuna declaratia 220, exista posibilitatea ca acestea sa fie trimise prin posta?Multumesc anticipat.

    • Sorin Tilimpea · September 11, 2012 Reply

      Nu cred ca in Codul fiscal exista o specificatie in acest sens, dar decat sa nu depuneti deloc declaratia fiscala, mai bine o trimiteti prin posta cu confirmare de primire.

  18. catalin · September 20, 2012 Reply

    buna ziua…sunt si eu in situatia urmatoare…in 2009 am inchiriat un spatiu comercial fiind singura mea sursa de venit…am platit impozitul cuvenit la fisc , trimestrial…acum doua zile cand m-am dus sa platesc impozitul am fost instiintat ca am de plata o suma f mare de platit plus penalitati si majorari la CASS din anii 2009 si 2010 , 2011 nefiind inca calculat. cum poate o persoana sa stie ce are de platit , nestiind legea…nu era normal ca cei de la fisc sa ma fi anuntat la incheierea contractului de inchiriere ca ar fi trebuit sa-mi platesc contributia la sanatate. stiu ca necunoastrea legii nu este o scuza dar cum poate cineva sa stie ce legi sunt daca nu este instiintat de cei in masura. cei din institutiile statului in speta fiscul si cass-ul au ridicat din umeri si mi-au zis ca trebuie sa platesti vrand nevrand…nu mi se pare o atitudine normala eu avand intentii bune de la inceput…

    • Sorin Tilimpea · September 20, 2012 Reply

      Intr-adevar, necunoasterea legii nu este o scuza pentru nerespectarea ei. Ceea ce se poate imputa statului este ca nu v-a cerut CASS-ul atatia ani. Din pacate, nu stiu sa existe prevederi legale care sa incrimineze acet tip de comportament.

  19. daniel · September 30, 2012 Reply

    Buna! de 3 ani singura sursa de venit e din inchirierea a doua apartamente. sint 4 persoane, deci am facut cite 1 contract de inchiriere pt fiecare. anul acesta voind sa platesc impozitul pe venit m’au instiintat ca am de platit si la cass o suma uriasa. e pt prima data cind am vazut asa ceva. am citit in articolul de mai sus ca se plateste cass doar de la 5 contracte daca singura sursa de venit e chiria. imi puteti da ceva sfaturi cu ce am de facut?

    • Sorin Tilimpea · October 1, 2012 Reply

      De multa vreme persoanele care au ca singura sursa de vanit chiriile datoreaza statului CASS. Articolul nostru mentioneaza faptul ca pentru un numar mai mare de cinci contracte de inchiriere se schimba regimul fiscal al contribualilului. Fiscul il trece in categoria persoanelor fizice autorizate care desfasoara activiatate econimica. In acesta situatie, in afara de CASS, contribuabilul datoreaza statului si alte impozite si taxe cum ar fi TVA.

  20. Balan · October 10, 2012 Reply

    Buna ziua,
    In cazul inchirierii unui autoturism proprietate personala catre compania unde sunt angajat, pentru a fi folosit de catre mine in interes de serviciu, se poate opta pentru determinarea venitului net in sistem real (contabilitate in partida simpla) sau doar in sistem de deducere a unei cote forfetare? Contractul prevede ca este in sarcina proprietarului sa asigure absolut toate ch. ocazionate de utilizarea masinii (carburanti, revizii, anvelope, taxe, asigurari, roviniete, etc). Este vb doar de 1 ctr. de inchiriere, in rest nu obtin alte venituri decat ca salariat.
    Multumesc.

    • Sorin Tilimpea · October 10, 2012 Reply

      Contabilitatea in sistem real poate fi utilizata numai intr-o forma comerciala de organizare: pesoana fizica autorizata (PFA) sau intreprindere individuala (II). Ca persoana fizica acest lucru nu este posibil.

  21. Ancuta M · October 19, 2012 Reply

    Buna ziua.
    Daca am achizitionat un apartament prin “Prima Casa” pot sa il inchiriez cu contact la Fisc?

  22. Dan · November 17, 2012 Reply

    Buna seara!
    Va rog daca se poate un raspuns si pentru mine. De ceva vreme locuiesc in strainatate, am o casa inchiriata in Romania pe care platesc un impozit trimestrial. Acum am primit prin posta un plic de la finante prin care ma anunta ca si sotia mea trebuie sa plateasca impozit pe acelasi imobil. Nu prea inteleg cum sta treaba cu chestia asta. Multumesc anticipat !

    • Sorin Tilimpea · November 17, 2012 Reply

      Nu ati precizat daca sotie dv. este coproprietar al imobilului inchiriat. Legea prevede obligatia fiecarui proprietar sa plateasca impozit pentru venitul obtinut. In cazul imobilelor detinute de soti, venitul se imparte la doi si fiecare plateste impozitul sau. Probabil dv. ati facut (ca multi altii) declaratia fiscala numai pe numele dv. cu intregul venit.

      • Dan · November 17, 2012 Reply

        In primul rand va multumesc pentru raspunsul promt! Da, aveti dreptate. Am facut declaratia fiscala pe numele meu. Sotia e coproprietar. Ce ar trebui sa fac mai departe? De o vreme sunt rupt de realitatile din tara. Va multumesc inca odata!

        Respect!

        • Sorin Tilimpea · November 22, 2012 Reply

          Ca sa puteti in continuare sa faceti doar dv. declaratii fiscale pentru venitul din inchirieri, ar trebui ca sotia sa dea o declaratie la notar in care sa sa declare ca va cedeaza intregul venit din inchiriere. Acesta declaratie trebuie depusa la fisc odata cu declaratia fiscala.

  23. Zamfir Florin · November 22, 2012 Reply

    O persoana , cetatean roman, care lucreaza in SUA cu acte in regula si are imobile inchiriate in Romania, care are declarate toate contractele la ANAF, nu solicita asigurare de sanatate sau de altfel de la statul roman trebuie sa plateasca CAS?
    Multumesc

    • Sorin Tilimpea · November 22, 2012 Reply

      Doar daca aveti rezidenta in SUA, nu detorati CAS. Nu are nicio importanta daca solicitati sau nu asigirare de sanatate sau daca lucrari cu acte in regula in SUA.

  24. Ovidiu · November 26, 2012 Reply

    Buna ziua !

    Stie cineva unde as putea sa gasesc un contract tip de inchiriere care se depune la finante?
    Am gasit o multime de tipuri de contracte,dar niciunul nu are legatura cu finantele,sunt contracte simple.

    Un link de unde sa il descarc mi-ar fi de mare ajutor.
    Multumesc anticipat!

  25. viorel · December 3, 2012 Reply

    Buna ziua, fiti draguti si lamuriti-ma cum pot intra in posesia banilor (de la Fisc), in cazul inchirierii unui apart.Mi s-a facut poprire de trei ori 516 lei, ca nu am platit ultimul trim.

    • Sorin Tilimpea · December 3, 2012 Reply

      Ma tem ca nu am inteles despre ce este vorba. Daca chiar nu ati platit impozitul, executarea fiscului era previzibila. Daca l-ati platit, puteti sa dovediti asta si sa-i faceti pe cei de la fisc sa-si ceara scuze.

  26. Maria Ciobanu · December 10, 2012 Reply

    Buna ziua d-l Sorin Tilimpea,

    Incerc sa citesc toate postarile dvs. pe acest site si sa ma lamuresc. Cred ca revin cu aceeasi intrebare care a mai fost pusa de alte persoane inaintea mea.
    Sunt cetatean canadian de 7 ani. Am un apartament in Romania din 2003 pe care l-am inchiriat in 2004. Platim impozitul pe venit si impozitul pe casa. In aceste conditii mai trebuie sa platim acest impozit pe CASS? Lucrez si platesc toate taxele aferente in Canada.
    Multumesc

    • Sorin Tilimpea · December 14, 2012 Reply

      Dv. sunteti si cetatean roman. Important este unde aveti rezidenta. Daca sunteti rezident in Canada, nu datorati CASS. Daca aveti card de identitate romanesc valid (nu pasaport), pentru autoritatile romane sunteti rezident in Roamnia sa va vor cere sa platiti CASS.

  27. Imobiliare Ploiesti Romania Care este impozitul pe chirie platit de persoanele fizice ? | Imobiliare Ploiesti Romania · December 14, 2012 Reply

    […] mai mult despre Care este impozitul pe chirie platit de persoanele fizice ? VN:F [1.9.21_1169]please wait…Rating: 0.0/10 (0 votes cast)VN:F [1.9.21_1169]Rating: 0 (from 0 […]

  28. Cioaca ecaterina · December 24, 2012 Reply

    Va rog sa imi raspundeti. Sunt pensioanara. Am pensia de 730 de lei. Obtin venituri din chirie din 2007. Am un apartament dat spre chirie. Mi-a venit decizie de la CASS sa platesc in jur de 1700 de lei. Legal trebuie sa ii platesc? Si daca nu trebuie sa platesc, ce am de facut?

  29. Doina · January 10, 2013 Reply

    Buna seara,

    Am citit raspunsurile dvs si sunt foarte utile. Aso dori sa va intreb un lucru care nu imi este clar insa: sunt cetatean roman si urmez sa plec si sa ma stabilesc in strainatate. La plecarea mea voi lasa apartamentul inchiriat si declarat acest lucru la fisc. Chiar daca voi avea o a doua cetatenie si rezidenta in alta tara cum voi putea sa imi anulez validitatea Cartii de Identitate (care expira in 2020) pentru a nu plati CASS?

    Multumesc anticipat!

    • Sorin Tilimpea · January 13, 2013 Reply

      Dupa obtinerea rezidentei in alta tara decat Romania, trebuie sa informati autoritatile romane despre acest lucru (Serviciului Public Comunitar Local de Evidenta a Persoanelor), care va vor retine cardul de identitate, ramanandu-va doar pasaportul romanesc pentru dovedirea cetateniei.

  30. anca · January 16, 2013 Reply

    Buna ziua
    sunt o persoana ce obtine venituri dintr-o activitate liberala si am in acelasi timp un contract de munca de 2 ore pe zi.Datorez plata CASS din chirii?Va multumesc,
    Anca S. , Cluj Napoca

  31. nistor margareta maria · January 16, 2013 Reply

    Buna ziua!

    Suntem pensionari sot-sotie cu pensia de 680 lei si 553 lei,am inchiriat un imobil fiind cooproprietari incepind cu data de 2003 mai pina in prezent mentionam ca impozitul pe venit dupa suma incasata a fost achitat la ANAF.In prezent am primit o instiintare prin care mi se solicita deciziile de impunere pentru plati anticipate si deciziile de impunere anuale emise de organele fiscale si sa justific plata pe aceast perioada 2008-2012.
    Intrebarea mea este de cind a intrat in vigoare legea a plati cass dupa inchiriere imobile?
    Pe ce perioada trebuie sa platim cass? cum calculeaza taxa?pensia+venit din inchiriere.Asa am inteles ca din 1 iunie 2008 pensionarii nu platesc taxa dupa cass,adevarat?Multumesc

  32. PROFEANU DANIELA · January 20, 2013 Reply

    Am prelungit un contract de inchiriere pentru anul 2012-2013 pentru care am platit impozitul. Sunt pensionara cu o pensie de 960 lei si doresc sa aflu daca platesc contributia de sanatate pentru venitul obtinut din inchiriere.
    cu multumiri

  33. mis · January 21, 2013 Reply

    Am o intrebare. Daca am un contract la finante si in paralel am contract de munca pentru 1 ora pe zi pentru care platesc asigurarile sociale…in situatia asta…. trebuie sa platesc aferent contractului de inchiriere cota de asigurari sociale? (mentionez ca este un abuz sa platesc asigurarile de sanatate atata timp cat veniturile din chirii nu sunt cu risc asupra sanatatii)

  34. ciornei mariana · January 22, 2013 Reply

    am un teren in oras, pe care vreau sa-l inchiriez la o firma(are 500mp). daca sa presupunem ca vreau 4000 lei/luna impozitul e de 480lei?duc contractul de inchiriere la administratia financiara si platesc impozitul trimestrial?vreau sa stiu daca am inteles bine din ce am citit aici.(mentionez ca sunt salariata) multumiri anticipate

  35. Dobre Mihaela · January 22, 2013 Reply

    Bună seara,
    În perioada decembrie 2011 – iulie 2012, am închiriat apartamentul proprietate personală. Menționez că sunt casnică și cu cass-ul sunt trecută la soț ca soție fără venituri.
    Aș dori să știu dacă pentru perioada cât am închiriat apartamentul, trebuie să plătesc cass (impozitul a fost plătit)?

    • Sorin Tilimpea · January 23, 2013 Reply

      In ultima vreme, urmare a actiunilor fiscului, multi cititori ai blogului pun intrebari despre modul de plata al CASS. Blogul nostru are profil imobiliar, nu fiscal. Exista articole care vorbesc si despre probleme fiscale, dar fara a intra in detalii. Ma voi abtine de la cometarii si pareri personale atunci cand intrebarile se refera la situatii particulare. Nici specialistii in taxe si impozite nu au o opinie unitara in acest domeniu. Nu vreau ca prin raspunsurile mele sa induc in eoroare pe cineva.

  36. Potra Cristina · February 2, 2013 Reply

    Daca am o proprietate inchiriata, (este a 3-a proprietate in ordina dobandirii) doresc sa stiu daca trebiue sa platesc impozit pe proprietate majorat?

    • Sorin Tilimpea · February 2, 2013 Reply

      A doua locuinta si urmatoarele se impoziteaza majorat. Faptul ca locuinta este inchiriata nu are nicio consecinta asupra impozitului datorat pentru constructie.
      Se platesta separata impozit pe venitul din inchiriere.

  37. Caruntu Iuliana · February 18, 2013 Reply

    Am un contract de inchiriere pentru care nu am platit CASS-ul. Realizez un venit brut de 9600 lei/an, fiind unicul venit pe care il am. Cat trebuie sa platesc pe anul 2012 ? Am platit impozit pe venit de 16% din cota de 7200 lei (9600-2400 cota forfetara). Trebuie sa platesc cumva la salariul minim pe economie? Asa mi s-a spus!

    • Sorin Tilimpea · February 27, 2013 Reply

      Blogul nostru are un continut imobiliar. Nu va putem spune care va sunt datoriile la CASS. Tot ca va pot spune este ca, daca chiria este singurul dv. venit, datorati aceste contributii.

  38. Markovits Janos · February 21, 2013 Reply

    Bună ziua.
    Doresc doar să vă felicit pentru activitatea depusă pe acest site. Am avut întrebări privind calculul impozitului după chirie și m-am lămurit citind răspunsurile dumneavoastră la mesajele anterioare.
    Tot respectul.

  39. Lorelai Rada · March 4, 2013 Reply

    Buna seara. Am incheiat un contract de inchiriere pentru un imobil, proprietatea mea si a sotului meu, privind cedarea folosintei bunului, pentru o suma motica, unei societati comerciale, al carei unic administrator este cumnatul meu (fratele sotului meu). Nemaifiind de acord cu prelungirea contractului de inchiriere, sotul meu si fratele lui, au semnat in locul meu la prelungirea contractului, pe care l-au depus si inregistrat in absenta mea la Administratia Financiara si la Registrul Comertului. Pentru semnatura in fals si uz de fals sub semnatura privata am depus plangere penala. In urma declaratiilor, unul dintre ei a recunoscut ca a semnat in locul meu. Pentru a-l scoate din imobil, mi s-a spus ca numai in instanta in civil. Pentru ca nu aveam atatia bani, am renuntat la acest sfat, gandindu-ma ca instiintand atat A.F. cat si R. C. printr-o sesizare, as putea preintampina repetarea situatiei, dat fiind faptul ca anul viitor ar expira termenul stipulat in contractul fals. Dar, surpriza! Primesc de la A.F. formularul privind declaratia pe venitul estimat care trebuie completata odata cu reinnoirea contractului de inchiriere pana in anul 2019. Am marea rugaminte de a-mi spune daca este legal sa inregistrezi un contract de inchiriere (in situatia prezentata) atat la AF cat si la RC in absenta coproprietarului si daca exista posibilitatea de a-i sista activitatea societatii in imobilul meu, doar sesizand autoritatile anterior mentionate sau ce as putea face in acest sens? Va multumesc anticipat!

    • Sorin Tilimpea · March 4, 2013 Reply

      La Art. 322, in Noul Cod civil, ce a intrat in vigoare la 1 octombrie 2011, “fara consimtamantul scris al celuilalt sot, niciunul dintre soti, chiar daca este proprietar exclusiv, nu poate dispune de drepturile asupra locuintei familiei si nici nu poate incheia acte prin care ar fi afectata folosinta acesteia”. Asadar, confrom noilor regelementari, daca este vorba de un imobil ce constituie locuinta familiei, acesta nu poate fi inchiriat de catre unul din soti fara acordul scris al celuilalt sot. Daca imobilul inchiriat nu are destinatia de locuinta familiala, atunci el nu se afla sub incidenta acestui articol din Codul civil si oricare din soti il poate inchiria singur, fara acordul celuilalt.

      Inchirierea se considera act de administrare si, potrivit Art. 345 Cod civil, fiecare sot are dreptul de a folosi bunul comun fara consimtamantul expres al celuilalt sot. Cu toate acestea, schimbarea destinatiei bunului comun nu se poate face decat prin acordul sotilor. Deci, daca nu se schimba destinatia bunului, acesta poate fi inchiriat de unul din soti. Daca imobilul inchiriat nu este locuinta dv. familiala, atunci sotul dv. l-ar fi putut inchiria singur, cu conditia sa nu-i fi schimbat destinatia. Imobilul dv. are, cel mai probabil, destinatie de locuinta. Prin inchirierea catre o firma, ar fi trebuit sa i se schimbe destinatia in spatiu de birouri (ceea ce nu cred ca s-a intamplat).

      Faptul ca semnatura dv. a fost falsificata este alta problema. Nulitatea actului nu poate fi stabilita de cat de o instanta de judecata.

      De la Administratia financiara cred ca ati primit Decizia de impunere, nu Declaratia de impunere. Aceasta din urma se depune odata cu contractul de inchirere. Foarte probabil, semnatura dv. a fost reprodusa si pe formularul Declaratiei 200 pentru declararea veniturilor realizate din inchirieri.

      Registrul Comertului a inregistrat corect (pe baza contactului de inchiriere) sediul sau punctul de lucru al chiriasului.

  40. Stefan · March 6, 2013 Reply

    Buna ziua,

    Am o garsoniera inchiriata, dar la completarea declaratiei 220 nu am bifat casuta cu cheltuieli forfetare, drept pt care am platit cu titlu anticipat impozit de 16%. As dori sa stiu daca se poate remedia situatia astefel incat sa primesc cei 4% inapoi. Eventual prin completarea declaratiei 200?
    Multumesc

    • Sorin Tilimpea · March 6, 2013 Reply

      Declaratia 200 are un camp (sus, in stanga) “declaratie rectificativa”. Completati inca o data formularul bifand acest camp (eventual cu culoarea rosie).

  41. LIA OROS · March 7, 2013 Reply

    Buna ziua,
    Daca o persoana fizica inchiriaza la o societate mai mult de 5 imobile pe acelas contract, acest contract este vazut ca un singur contract de inchiriere pe valoare totala sau mai multe contracte in functie de locatie (imobil). Daca se poate sa-mi dati si temeiul legal (in afara codului fiscal art. 61)

    • Sorin Tilimpea · March 7, 2013 Reply

      Marturisesc ca situatia descrisa de dv. m-a surprins. Nu stiu cum ar putea-o califica fiscul. Practica ne va arata.
      Daca ar interpreta legea in litera ei, atunci ar trebui sa considere ca la sfarsitul anului aveti in singur contract, daca insa ar interpreta-o in spiritul ei…
      Repet inca o data: blog-ul nostru nu ofera consultatii fiscale. Nu este specificul lui. Expertiza noastra este in alta zona.

  42. LIA OROS · March 8, 2013 Reply

    Va multumesc pentru amabilitatea de a-mi raspunde, voi formula intrebarea la fisc.

  43. Costin · March 16, 2013 Reply

    Buna ziua!
    Daca am incheiat un contract de chirie in calitate de locator, in perioada, sa spunem aprilie 2013 – martie 2014, cand va trebuie sa platesc prima tansa din impozit datorat? In aprilie sau in iunie?
    Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · March 20, 2013 Reply

      Un locator datoreaza impozit pentru venitul din cedarea folosintei bunului incepand cu trimistrul unrmator aceluia in care a semnat contractul de inchiriere. In cazul dv., contractul fiind semnat in luna aprilie (trimistrul al doilea), datorati impozit in trimsestrul al treilea, adica pana la sfarsitul lunii septembrie. Dupa acesta data, daca nu platiti, vi se calculeaza penalizari.

  44. koko · March 21, 2013 Reply

    buna ziua, as vrea sa stiu daca s-a schimbat impozitul pentru veniturile din chirii. Pana acum era 16% din 75% din suma. Acum e la fel? Sau s-a modificat?
    Va multumesc.

  45. geta · March 31, 2013 Reply

    buna ziua
    am un apartament pe care il inchiriez pe termen de un an.Vreau sa fac contract de inchiriere si sa-l inregistrez la finante.Cat va fi de plata impozitul , pe o luna, la o chirie de 450 ron. Concret cat trebuie sa platesc impozit?Acest impozit il platesc doar o data la 3 luni sau se poate plati si lunar. Se mai platesc si alte sume pe langa impozitul de 16%?Mentionez ca sunt angajata si am salariul de 500 ron.Daca fac contract pe un an, dar daca chiriasul pleaca mai repede de un an eu sunt obligata sa mai platesc in continuare impozit?Cu cat timp inainte trebuie sa anunt la finante , ca nu mai am chiriasi, pt a nu mai plati impozit?
    Va multumesc anticipat

    • Sorin Tilimpea · March 31, 2013 Reply

      IMpozitul pe venitul din inchirieri este de 16% existand o cota forfetara de 25% care nu se impoziteaza, astfel incat ikpozitul pe venit este de 12% din intregul venit.
      Impozitul se platest trimestrial. Pentru ca aveti un contract de munca, nu datorati CAS, dar la declararea venitului ar trebui sa duceti la fisc si o adeverinta de salariat.
      Singura modificare legislativa adusa in 2013 in domeniul inchirierilor este faptul ca dovada declararii la fisc a contactului nu mai este stampila si numarul de inregistrare puse pe fiecare exemplar de contract, ci pe Declaratia 220, care se redacteaza a cum in doua exemplare, unul pentru fisc, si unul pentru proprietar, care va transmite chiriasului o copie.

  46. George · April 3, 2013 Reply

    Buna seara,

    Am citit toate postarile, dar nici una nu m-a lamurit in legatura cu problema mea. Vreau sa inchiriez un apartament la 2 persoane. Ambele persoane doresc contracte diferite, dar cu aceeasi valoare. Intrebarea mea este daca impozitul pe venit va fii unic sau diferit? Se va calcula la fel pentru fiecare contract? Multumesc anticipat si stima pentru blogul creat, cat si pentru administrarea lui.

    • Sorin Tilimpea · April 3, 2013 Reply

      Desi teoretic, din punct de vedere juridic, este posibil ceea ce vreti dv., nu va recomad sa inchiriati apartamentul semnand doua contracte cu doua persoane diferite. Ceea ce banuiesc ca doriti dv. este ca cei doi chiriasi sa fie solidari, adica daca unul nu plateste chiria sau utilitatile, sa plateasca celalalt. O astefel ce relatie se creeaza prin fidejusiune, dar numai pentru valori mari (o gasim aplicata de banci) si este recomandabila participarea unui jurist la redactarea contractului. In cazul dv., recomandarea mea este sa cereti celor doua persoane sa decida care doreste sa semneze contractul, sa-l semnati cu acea persoana, iar cealalta sa fie responsabila fata de prima, nu fata de dv. Daca titularul de contract nu plateste, pleaca ambele persoane. Simplu, nu?
      Daca chiar vreti sa semnati cate un contract cu fiecare, atunci trebuie sa inchiriati suprafete dinstincte fiecarei persoane si folosinta comuna a dependintelor. Utilitatile se vor plati in cote precizate. Neplacerea vine din faptul ca daca unul dintre chiriasi pleaca, celalalt ramane si-si va plati in continuare numai partea lui de chirie si utilitati.

      • George · April 3, 2013 Reply

        Nu este problema contractelor, persoanele le cunosc foarte bine, deci merg pe varianta ca fiecare inchiriaza spatii separate si depandintele sunt la comun. Problema este ca aceste 2 contracte vor avea impozit egal?

  47. Anais Iacob · April 10, 2013 Reply

    buna ziua. ce articol folositor si la obiect ati realizat. de asemenea si raspunsurile la intrebari mi/au servit. din pacate, am mai ramas cu o nedumerire. asemeni altor cititori, sunt rezidenta in alta tara (CI am predat/o) si doresc sa inchiriez apartamentul din romania. din informatiile prinse din alte surse, inteleg ca acest venit realizat in romania din chirie, poate fi impozitat in noua tara in care m/am stabilit, unde lucrez,sunt asigurata medical si impozitata de catre stat. imi puteti spune ceva referitor la acest subiect?

    va multumesc

    • Sorin Tilimpea · April 18, 2013 Reply

      Din pacate nu cunosc reglementarile din tara in care aveti rezidenta. Daca Roamania are semnat un tratat pentru evitarea dublei impuneri, ar trebui sa nu fiti impozitata si in tara in care sunteti stabilita.

  48. Dandu Ioan · April 11, 2013 Reply

    Buna ziua.
    As crea sa stiu si eu,daca trebuie sa platesc CAS 100% pentru venituri din chirii.Propietatile sunt bun comun cu sotia,sotia plateste CAS la Mures,eu nu .Contractul inregistrat la Administratia finaciara este pe numele meu.
    Astept un raspuns.

    Cu stima si respect,
    I.Dandu

    • Sorin Tilimpea · April 18, 2013 Reply

      Dupa Lege, venitul din inchiriere se imparte in mod egal intre soti, chiar daca numai unul dintre ei a semnat contractul de inchiriere, urmand ca fiecare sa plateasca impozitele aferente situatiei sale. Daca dv. averi ca singura sursa de vanit chiria, atunci datorati CAS. Faptul ca apareti numai dv. in contractul de inchiriere ar putea indeptati Fiscul sa va ceara CAS pentru tot venitul din chirie, adica si pentru partea sotiei. Justificarea lor ar fi ca ati depus Declaratia 220 cu tot venitul pe numele dv. Trebuie sa fiti atent atunci cand completati acesta declaratie.

  49. Ionut · April 12, 2013 Reply

    Daca doresc sa inchiriez 2 garsoniere, pe numele sotiei, insa suntem amandoi proprietari si asa cum am vazut mai sus pot sa cedez dreptul de inchiriere printr-o declaratie la fisc, eu inteleg ca nu trebuie sa platesc cass, chiar daca nu am loc de munca. Insa vreau sa intreb daca ea trebuie sa plateasca CASS, in cazul in care chiar daca are carte de identitate romaneasca, ea lucreaza in Marea britanie, cu contract legal si fiind asigurata de sistemul de sanatate din tar respectiva si detine card de sanatate european eliberat de Marea britanie, care ii da dreptul sa fie folosit in orice tara din U.E. Multumesc anticipat!

    • Sorin Tilimpea · April 18, 2013 Reply

      Declaratie unuie dintre soti privitoare la cedarea venitului din inchiriere face legala completarea Declaratiei 220 numai de unul dintre soti, Fiscul urmand sa incaseze acelasi impozit. In cazul CAS-ului lucrurile nu mai stau lafel. Unul dintre soti ar putea avea contract de munca (si nu datoreaza CAS), iar celalalt sa aiba chiria singurul venit (si datoreaza CAS). Declaratia notariala privind cedarea venitului nu mai produce niciun fel de efecte.
      Faptul ca sotia dv. are rezidenta si lucreaza in UK nu produce efecte in Romania daca nu informati autoritatile romane despre acest lucru.

  50. Sandra · April 18, 2013 Reply

    Sint cetatian moldovian cu rezidenta in strainatate am inchiriat un apartament in Romania am platit la financiar din 2007 pina in mai 2010. In 2012 ia venit o scrisoare fetei care e cetatinca rominca cu procura de imputernicire, prima scrisoare cu penalitati ca e datoare la CASS cu o suma de €600 e posibil asa ceva? Eu ca cetatian moldovian nu puteam plati la financiar si a trebuit sa fac procura unei persoane din romania care se ocupa de apartament contra plata €50 lunar, ma poate ajuta cineva cu un raspuns, mersi. Eu am platit la financiar 16%, si nu solicit asigurarea de sanatate de la statul roman. Mersi.

    • Sorin Tilimpea · April 18, 2013 Reply

      Nu pot sa emit o parere in cazul dv. pentru ca nu stiu daca sunteti si cetatea roman si ce tip de raporturi ati stabilit prin procura cu persoana care v-a platit impozitele. Spuneti ca Fiscul ii cere ei CAS, nu dv.
      Orice procura i-ati fi dat, venitul de inchirie este al dv. si dv. datorati impozit si CAS. Asigurarea de sanatate nu este facultativa (la cerere), ci obligatorie.

  51. MIRELA · May 27, 2013 Reply

    Buna ziua Dle Tilimpea,

    daca sunteti amabil , am o nelamurire ref la inchirierea unei garsoniere.
    Am agreat cu respectivul chirias sa plateasca 300 euro .cu toate utilitatile incluse ( intretinere, electrica, cablul, tot)
    Cum pot redacta contractul astfel incat sa fie legal, sa mentioneze suma totala de 300 euro, dar eu sa platesc impozit doar pe valoarea pe
    de 150 euro, cat reprezinta chiria propriu- zisa?
    va multumesc anticipat pentru ajutorul dvs.

    • Sorin Tilimpea · May 29, 2013 Reply

      Solutia este urmatoarea:
      1) la capitolul Chirie, sa scrieti ca chiria este de 150 euro/luna;
      2) La capitolul Obligatiile Locatarului sa scrieti ca se obliga sa plateasca, odata cu chiria lunara, 150 euro pentru plata tuturor utilitatilor;
      3) La capitolul Obligatiile Locatorului sa scrieti ca se obliga sa plateasca cu suma mentionata mai sus toate facturile de utilitati.
      In felul acesta se va impozita numai chiria de 150 euro, nu si banii primiti pentru utilitati.

  52. Nicolae · May 28, 2013 Reply

    am inchiriat in perioada 2008-2012 un apartament stabilind cu proprietarul o chirie de 1500 lei. acesta a declarat la fisc doar 150 lei pentru a plati mai putin… intrebarea este daca acum, in 2013, poate plati la adevarata suma?

    • Sorin Tilimpea · May 29, 2013 Reply

      Este o intrebare la care nu am raspuns. Evaziunea fiscala este o fapta penala. Ma indoiesc ca fiscul iarta o astfel de fapta, chiar daca, acum, este recunoscuta si impozitul achitat retroactiv.
      Responsabilitatea este in intregime a proprietarului.

  53. Andreea Porter · June 22, 2013 Reply

    Buna ziua,
    Am un apartament in Romania pe care as vrea sa-l inchiriez. Locuiesc in Anglia si am si cetatenie britanica si as vrea sa stiu daca pot declara venitul pe chirie in Anglia si sa platesc acolo impozitul pe chirie. Va multumesc anticipat

    • Sorin Tilimpea · June 23, 2013 Reply

      Din experienţa pe care o avem, nu cred că este posibil să închiriaţi apartamentul din România şi să plătiţi impozitul în UK.
      Nemaiavând rezidenţa în Romania, vă va fi necesar “numarul de înregistrare fiscală pentru cetăţeni români nerezideţi”.

  54. Ana · July 1, 2013 Reply

    Am un ap si l-am inchiriat in August anul trecut,nu s-a facut plata la Fisc pt impozit pana acum……cum putem proceda ? Il pot inregistra retroactiv?Cat datorez daca chiria e de 1700 lei.Astept raspunsul d-voastra.Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · July 10, 2013 Reply

      Nu exista o procedura de inregistrare retroactiva a contractelor de inchiriere. Faptul ca nu ati declarat la timp venitul din inchirieri nu inseamna ca nu o puteti face acum, dar consecintele sunt la latitudinea organului fiscal.

  55. VOVY · July 10, 2013 Reply

    Ce obligatii am daca inchiriez un apartament de 2 camere la 2 pers. diferite?
    Al doilea contract daca e semnat la aceeasi adresa implica taxe suplimentare.
    Mai sus am citit ca diferenta apare la al V-lea contract.
    Cu alte cuvinte : doua contracte de sume egale se impoziteaza la fel?

    Va multumesc!

    • Sorin Tilimpea · July 11, 2013 Reply

      Doua contracte cu chirii egale se ipoziteaza lafel. Schimbari semnificative apar daca numarul contractelor de inchiriere este mai mare decat cinci.
      Din punct de vedere fiscal, nu este nicio problema ca ati inchiriat apartamentul la doua persoane. Ar putea aparea probleme cu aceste doua pesoane, daca nu ati redactat cu foarte mare atentie cele doua contracte.
      Suprafetele inchiriate trebuie sa fie precizate clar, cu exceptia spatiilor comune (baia, bucataria, holul), care trebuie sa aiba folosinta comuna. Trebuie, de asemenea, precizat modul in care se vor imparti costurile utilitatilor.

  56. Gabriel · July 16, 2013 Reply

    In calitate de persoana juridica am inchiriat un spatiu de la o persoana fizica. Cel de la care am inchiriat refuza sa declare contractul la ANAF, iar eu nu pot deschide un punct de lucru in spatiul respectiv (Registrul comertului nu recunoaste ca valabil contractul de inchiriere fara declararea sa la ANAF). Sunt eu pasibil, legal, de vreo incalcare a legii ? Cum pot achita eu aceste taxe in locul celui de la care am inchiriat ?
    Multumesc frumos.

    • Sorin Tilimpea · August 6, 2013 Reply

      Dv. nu incalcati legea dar sunteti in imposibilitatea practica de a va declara punctul de lucru in spatiul inchiriat. Eu cred ca proprietarul va declara venitul din inchiriere la fisc, daca ii veti spune ca veti face plangere impotriva lui. Evaziunea fiscala este caz penal.

      • Gabriel · August 16, 2013 Reply

        Multumesc pentru raspuns. Totusi, nu as dori sa ajung la vreun diferend cu el (facand plangere impotriva sa). Cum pot face sa achit eu taxa de venitul din inchiriere ? Exista vreo portita legislativa in acest sent ?

  57. Dixie · September 9, 2013 Reply

    Buna
    am urmatoarea intrebare. Am inchiriat un apartament si am facut un contract inregistrat la fisc pe 1 octombrie 2012. Am completat atunci declaratia 220, am intrebat cum se procedeaza cu plata impozitului si mi s-a spus ca voi primi acasa o hartie.

    Intre timp nu am primit nici o hartie, si din ce citesc pe aici vad ca lucrurile stau altfel. Trebuie sa merg trimestrial la fisc pentru plata impozitului? La ce date, si cum se procedeaza exact ? Eu asteptam o decizie de impunere, daca nu se procedeaza asa, cum se procedeaza exact?

    Multumesc

    • Sorin Tilimpea · September 15, 2013 Reply

      Ar fi trebuit sa primiti prin Posta Decizia de impunere. Neprimirea acestei Decizii nu inseamna ca sunteti absolvit de plata impozitului la termenele legale. Statul va va penaliza pentru intaziere. Dv. nu puteti sa penalizati Statul. Cel putin deocamdata.

  58. TABela · September 27, 2013 Reply

    Daca sunt student, 21 ani, necasatorit, detin un singur apartament pe numele meu, apar cu domiciliul la bunici si dau in chirie apartamentul, ce suma de impozit ar trebui sa platesc pe 250 euro?
    Astept raspuns urgent. Thx.

  59. TABela · September 27, 2013 Reply

    PS. Am uitat sa precizez ca nu am nici o sursa de venit.

  60. cristina andrei · October 2, 2013 Reply

    Buna ziua, am si eu o intrebare. propietarul apartamentului unde stau nu este in tara dar a lasat un act de imputernicire vecinului sau pentru a putea face contract de inchiriere si a-l declara la fisc. intrebarea mea este daca vecinul meu imi poate face viza de flotant doar cu aceste doua acte(cel de inchiriere si cel de imputernicire) sau ce ar trebui facut pentru obtinerea vizei de flotant?
    va multumesc

    • Sorin Tilimpea · October 13, 2013 Reply

      Viza de flotant se obtine numai in baza contractului de inchiriere. Daca acesta a fost legal incheiat, adica daca madatarul proprietarului a avut o procura valabila la data semnarii contractlui, atunci va puteti adresa Serviciului pentru evidenta populatiei cu o cerere la care sa anexati contractul de inchiriere.

  61. alexa · October 9, 2013 Reply

    Suntem 2 propietari (o studenta si o salarial), vrem sa inchiriem la o firma casa , (detinem parti egale din ea), pe 100 euro/luna. contractul este pe un an. vreau sa stiu ce impozite se percep.

    • Sorin Tilimpea · October 13, 2013 Reply

      Venitul din chirie se imparte proportional cu cotele de proprietate pe care proprietarii le au.
      Fiecare proprietar va plati impozitul corespunzator situatiei sale:
      1) impozitul pe chirii este de 12% din chirie;
      2) pentru persoanele care au chiria singura susrsa de venit, se mai adauga inca 5,5% CASS (asigurarea de sanatate).

  62. mosos · October 14, 2013 Reply

    Buna ziua,
    Am un apartament inchiriat cu 1000 lei luna. Am fost sa platesc impozitul si mi-au zis ca este 480 ron pe trei luni. Mi s-a parut cam mult, dar la fisc mi-au zis ca nu calculez eu bine (cota de impozitare si impozitul forfetar). Anul trecut acelasi apartament a fost inchiriat cu 850 lei si impozitul era 300 ron pe trimestru. Diferenta la contractul de inchiriere este de 150 lei, dar la impozit platesc cu 180 lei mai mult trimestrial.
    Sper ca puteti sa-mi dati un raspuns pentru ca de la Administratia Financiara nu am inteles nimik.

    • Sorin Tilimpea · October 16, 2013 Reply

      Impozitul inca este de 16% aplicat pe venitul net, cel care se obtine dupa scaderea cotei forfetare de 25% din venit, ceea ce inseamna 12% pe venitul brut.
      Fiscul fie a calculat gresit impozitul, fie v-a calculat si asigurari de sanatate (CASS) de 5,%% (pe care le datorati daca chiria este singurul venit).
      In absenta unei adeverinte de salariat, Fiscul presupune cu nu sunteti salariat si va calculeaza si CASS.

  63. Laura Blejan · November 4, 2013 Reply

    Bună ziua. În decembrie 2012 am depus doua contracte fiecare de 500 de lei pt închirierea unui apartament a cărei proprietara sunt. Acum trebuie sa reînnoiesc contractele, însă până la data actuala nu am primit foaia de la administrație prin care am înțeles ca trebuia sa fiu înștiințata cu p rivire la suma datorata și termenul de plata. Daca plătesc impozitul pt tot anul pot reînnoi contractele sau voi avea probleme? Se plătesc și penalizări? Va mulțumesc

    • Sorin Tilimpea · November 16, 2013 Reply

      Faptul ca nu ati primit Decizia de impunere nu va scuteste de plata impozitului. Veti plati penalizari.
      Prelungirea valabilitatii contractului de inchiriere poate fi facuta chiar daca aveti restanta la plata impozitului. Doar nu o sa refuze fiscul o declaratie de venit pe motiv ca nu sunteti la zi cu platile.

  64. popescu · November 14, 2013 Reply

    Buna ziua,
    Am o garsoniera achizitionata prin Prima Casa pe care vreau s-o inchiriez.In acest sens, asa cum ati sugerat intr-o postare anterioara, am depus o cerere bancii de la care am contractat creditul, iar raspunsul lor e negativ!Cum procedez ca sa pot fi in legalitate?Vreau sa inregistrez contractul si sa platesc impozit.Va rog sa-mi dati un sfat.
    Multumesc

    • Sorin Tilimpea · November 16, 2013 Reply

      Refuzul bancii este cam abuziv. Tenerea lor este ca, in cazul in care s-ar impune executarea silita, prezenta chirisului (care are folosinta imobilului) ar ingreuna procesul.
      Este bine sa inserati in cuprinsul contractului o clauza in care sa-l informati pe chirias de ipoteca si sa-i luati declaratia ca in cazul executarii silite de catre banca va fi de acord cu incetarea contractului si va elibera spatiul. Sigur ca un chirias mai exigent ar putea sa insiste sa obtineti acordul scris al bancii pentru inchiriere.
      Puteti sa inregistrati contractul la fisc fara brobleme.

  65. popescu · November 18, 2013 Reply

    Inteleg ca nu-mi trebuie la fisc acordul bancii?Eu intelesesem ca il cer avand in vedere ca este un credit Prima Casa si garsoniera este ipotecata in favoarea bancii….ca nu se poate nota chiriasul in cartea funciara fara acest acord scris al bancii si deci nici contractul nu se poate inregistra!
    Si, mai nou, trebuie facut certificatul energetic si depus la fisc impreuna cu contractul de inchiriere??Lamuriti-ma, va rog, ca nu mai inteleg nimic!
    Multumesc frumos pt ajutor si promptitudine!

  66. Diaconescu Aurel · January 21, 2014 Reply

    Buna seara, d-le Tilimpea
    Va rog sa-mi raspundeti si mie la o intrebare.
    Am construit trei spatii comerciale,fiind persoana fizica,pe care vreau sa le inchiriez ulterior.Sint cetatean austriac,am si am avut intodeauna asigurare medicala,sotia are cetatenie romana dar este stabilita in Austria de 23 de ani si are de tot atitia ani asigurare medicala aici.
    In cazul acesta trebuie sa platim CASS ?
    Va multumesc

    • Sorin Tilimpea · January 21, 2014 Reply

      Dupa stiinta mea, noile prevederi ale Codului fiscal, intrate in vigoare la inceputul anului 2014, prevad obligatia platii contributiei pentru sanatate indiferent de situatia contribuabilului.
      Scopul intriducetii contributilei nu este protejarea dv., ci colectarea la buget a unor sume mai mari decat inainte.

  67. Mihai Mincu · January 29, 2014 Reply

    Va salut cu respect domnule Sorin Tilimpea! prietena mea este proprietara unui apartament in Bucuresti, este plecata din tara si am facut la notar o procura in care este specificat urmatorul lucru: “va negocia si semna cu orice persoana fizica sau juridica un contract de inchiriere sau contract de comodat a imobilului descris mai sus in conditiile legislatiei romane in vigoare, stabilind pretul locatiunii, conditiile, termenele si modalitatile de plata putand incasa totodata chiria, in care sens va da chitante descarcatoare, va putea incheia contract de inchiriere sau contract de comodat stabilind si incasand chiria(…)se va prezenta la organele competente in vederea inregistrarii contractului de inchiriere si a eventualelor acte aditionale(…)”. Intrebarea mea este daca pot incheia un contract de inchiriere in numele meu, pentru a-l putea inregistra la administratia financiara de la adresa mea de domiciliu si a plati impozitul aferent acolo. Astept cu interes raspunsul dumneavoastra! Multumesc mult anticipat!

    • Sorin Tilimpea · January 29, 2014 Reply

      Procura va mandateaza sa semnati un contract de inchiriere in numele mandatului, nu al dv. Pentru a putea face inchirierea in nume propriu, ar fi trebuit ca proprietarul imobilului sa va dea dv. folosinta apartamentului printr-un contract de inchiriere sau comodat in care sa fie explicit mentionat dreptul de subinchiriere.

  68. daniela · March 4, 2014 Reply

    Buna ziua,
    In cazul in care un bun imobil este detinut de 2 proprietari- 1persoana detine 13/16 din apartament si cealalta persoana 3/16 din apartament . Persoana care detine majoritatea apartamentului poate inchiria bunul daca cealalta persoana nu este de acord?

    Iar in cazul platii cas/cass si impozitului cum se va proceda?
    Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · March 5, 2014 Reply

      In cazul inchirierii (ca si al vanzarii) unui imobil, toti coproprietarii au drepturi egale, indiferent de cota pe care o detin.
      Deci inchirierea nu poate fi facuta (legal) decat cu acordul scris al tuturor coproprietarilor.

  69. Geo · March 7, 2014 Reply

    Am avut inchiriata o garsoniera unui tanar pe perioada de 1 an in 2008-2009 unde s-a facut plata impozitului pe acel an.In aprilie 2009 ,am vandut garsoniera .Acum imi vine de plata, impozit pe instrainarea bunurilor cu o suma imensa din 2009 pana acum.Nu vor sa-mi emita un desfasurator din care sa reiasa aceasta suma si nici nu imi elibereaza o copie a actului de inchiriere unde se justifica ,ca perioada a fost determinata pe un an. Acest act nu mai este in posesia mea,deoarece am considerat atunci ,ca nu mai are valoare.Am mers cu contractul de vanzare cumparare,pentru a ma elibera de sarcini si ei ma indruma sa platesc o amenda ca nu am reziliat contractul de inchiriere la timp(cu toate ca se stipula pana cand e valabil)si apoi imi vor lua in considerare si solicitarea vizionarii desfasuratorului, in care mi se impun acele impozite.Cum pot rezolva situatia aceasta?
    Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · March 7, 2014 Reply

      Sunt prea multe necunoscute ca sa va pot da un sfat. Nu inteleg cum dupa 3-4 ani, ca din senin, fiscul se trezeste sa va ceara impozitul pe venitul din inchirieri. Da ce a facut pauza dupa 2009?
      Fara un exemplar al contractului de inchiriere nu stiu cum puteti sa-i convingeti ca inchirierea s-a sfarsit in 2009. Fiscul trebuie sa aiba un exemplar al contractului sau macar o copie a sa.

  70. Geo · March 8, 2014 Reply

    Multumesc ,ca mi-am raspuns ,voi merge sa depun contestatie si voi invoca legea 544/2001 privind refuzul si punerea la dispozitie a documentelor care m-ar exonera de aceste plati.Se pare, ca Anaf dispune numai de persoane necalificate care te expediaza fara solutionare.Si daca nici asa nu se rezolva invoc legea 554/2004.
    Geo

  71. Ionut Poetas · March 23, 2014 Reply

    Bună ziua,

    În cazul în care un apartament este achiziționat prin credit ipotecar și apoi dat spre închiriere, impozitul de 12% se achita sau exista o scutire în acest timp sens în condițiile în care banii din chirie constituie rata bancara? Pot preciza ca în tari ca Franța, UK sunt asemenea scutiri care vin în ajutorul proprietarilor.

    Va mulțumesc anticipat pentru răspuns.

  72. Tanta Puflene · May 14, 2014 Reply

    Buna ziua,

    Am semnat anul trecut un ctr de inchiriere pe persoana fizica iar chiriasul a facut investitii in spatiu in jur de 100.000 lei pt a-l putea transforma in farmacie(a schimbat fatada din termopan, compartimentarea spatiului, etc in conditiile in care spatiul mai fusese renovat in urma cu 3 ani). Cei de la finante ma pun acum sa platesc impozit la toata suma investita in spatiu ca si cum ar fi un venit pt mine. conform art62,135. In vederea determinarii venitului brut, la sumele reprezentand chiria se adauga daca este cazul si valoarea cheltuielilor ce sunt…etc.
    Vreau sa stiu daca ati mai intampinat aceasta speta si cum s-a rezolvat.

    Va multumesc!

    • Sorin Tilimpea · May 14, 2014 Reply

      O farmacie nu poate functiona decat intr-un spatiu comercial. Deci, cu siguranta a schimbat destinatia spatiului, daca nu era deja declarat sptiu comercial. Fiscul calculeaza impozitul anual pe cladire in functie de valaorea acesteia. Amenajarile facute de farmacie au marit valoarea imobilului si fiscul isi vrea partea. Era de asteptat. Nu cred ca fiscul va cere sa platiti impozit pe investitia chiriasului, desi depinde de formalarile din contract. Daca amenajarile au fost partial compensate cu chiria, este posibil sa vi se ceara impozit si CASS si pentru acestea.

  73. ismana ioana · May 18, 2014 Reply

    Buna ziua, doresc sa stiu daca obtin vn din inchirierea un ap nemaiavand alte venituri fiind platitor de cas ca persoana fizica mai platesc cas Multumesc

  74. Florina U. · June 21, 2014 Reply

    Daca la o garsoniera sunt 2 proprietari, amandoi sunt pensionari si vor sa o inchirieze cu 200 de euro mai platesc alte dari catre stat in afara de impozitul de la circa financiara?Li se opreste la amandoi impozit?
    Si cat plateste la suma specificata mai sus pe un an de zile. Daca putei sa calculati va rog!

    • Sorin Tilimpea · July 6, 2014 Reply

      Pentru veniturile din inchirieri, impozitul si CASS-ul (sanatatea) se platesc fara nicio exceptie. Impootul este 16%, iar CASS-ul 5,5%/ Ambele se aplica pe 75% din chiarie (25% este cote neimpozitata), astfel incat “darile” totale catre stat se ridicala la aprox. 16% din toata chiria. In cazul dv. 16% din 200 euro inseamna 32 euro impozit si CASS.

  75. Mihai Biteanu · June 27, 2014 Reply

    Buna ziua,

    Am o problema, stau intr-o garsoniera pe care am inchiriat-o anul trecut.
    Am semnat contractul pe data de 21 aug 2013 si m-am mutat in 1 sept 2013.
    Eu am contractul cu datele personale si semnat de proprietar, dar nu este inregistrat la stat . Durata contractulti este de 1 an de zile 21 aug 2013-21 aug 2014 cu posibilitate de prelungire .
    Precizez ca am extrase de cont cu plata chiriei,.

    Intrebarea : Ma poate da afara mai devreme ?

  76. Serban · July 2, 2014 Reply

    Buna seara,
    Pentru un contract de inchiriere avut in perioada sept.2003-oct.2004, ANAF a calculat impozitul afrrent cu cota de 16% la veniturile nete (bani incasati lunar).
    In mod normal nu ar fi trebuit calculat cu o cota de 12% adica 16%x(100%-25%) ?
    Multumesc anticipat.

  77. ramona · July 7, 2014 Reply

    Buna ziua!
    Pentru instrainare imobil in 2008 se plateste CASS pentru venitul realizat?

  78. Daniela Goicea · July 18, 2014 Reply

    Buna ziua!
    Am si eu o intrebare. Sotul meu are dubla cetatenie, romano-americana, cu domiciliul/rezidenta in SUA, (poseda numai pasaport american nu are carte de identitate sau pasaport romanesc dar are CNP) a inchiriat locuinta din Romania, cu contract de inchiriere, unei persoane. Contractul a fost inregistarat la fisc, s-au platit toate impozitele aferente. Problema este ca in acest an, contractul de inchiriere a expirat iar in momentul in care a dorit sa il prelungeasca i s-a spus ca nu poate inchiria/ prelungi contractul din motiv de… lipsa carte de identitate! Ce se poate face in acest caz? ( sotul este singurul proprietar)
    Multumesc anticipat!

    • Sorin Tilimpea · August 29, 2014 Reply

      Decizia de impunere pentru veniturile din inchirieri pentru persoanele nerezidente in Romania, care nu mai au un act de identitate roamnesc (card sau pasaport) cu termen valabil, se emite in baza unui NIF (numar de indentificare fiscala). Acest NIF se elibereaza de vatre autoritatile fiscale din localitatea in care se afla imobilul inchiriat.

  79. eugenia gheorghe · July 25, 2014 Reply

    Buna ziua,
    Mama mea este pensionara cu o pensie de 470 lei. Din anul 2004 a obtinut venituri din cedarea folosintei bunurilor(mi-a inchiriat mie apartamentul pentru a face sediul social al unei firme). In iunie 2014 a primit decizie de impunere de Casa de sanatate pentru plata contributiei de asigurari de sanatate aferente perioadei 2008-2010. V-as ruga sa-mi spuneti daca este corect sa fie obligata la plata acestor contributii de sanatate avand in vedere legea 95/2006 varianta din 30 iunie 2008 in care se specifica ca pensionarii sunt scutiti de plata acestora.

    • Sorin Tilimpea · August 29, 2014 Reply

      Aplicarea Legii nu a fost facuta in mod consecvent de Casele de Sanatate. Stiu multi pensionari in situatia mamei dv., carora li s-a cerut plata retroactiva a ACSS-ului.
      Incepand de prin anul 2010 au inceptut sa ceara pensionarilor CASS pentru veniturile din inchirieri. Acum plateste toata lumea care are venituri din inchirieri.

      • eugenia gheorghe · September 1, 2014 Reply

        Multumesc pt. raspuns. Am actionat in contencios adm decizia de impunere dela Casa de san, inca nu s-a judecat, dar intre timp mama a primit somatie de la Adm. Fin. pentru suma respectiva.Ma tem acum ca in cel mai scurt timp ii vor pune poprire pe pensie.Am depus la Adm Fin un certificat de grefa, nu mai avem posibilitatea fin sa deschid actiune si impotriva titlului executor emis de Adm. fin. As putea in cazul aceluiasi dosar sa cer judecatorului si anularea titlului executor?La adm fin toata lumea cu care am vorbit nu stiau sa spuna decat ca trebuie sa platesc, indiferent de faptul ca a fost impozitata pe drept sau nedrept.

        • Sorin Tilimpea · September 1, 2014 Reply

          De ceva vreme, este in vigoare o Ordonanta de Guvern (nu sint sigur de tipul actului) prin care Fiscul este in drept sa execute contribuabilul fara sa astepta decizia instantei. Teoretic, daca veti castiga, veti primi banii inapoi.

  80. iONUT · July 28, 2014 Reply

    Ma puteti ajuta cu un raspuns?Am urmatoarea dilema:locuiesc cu chirie intr-un apartament impreuna cu alta persoana.Avem contracte de inchiriere cu proprietarul pe o perioada de 2 ani.Avand in vedere ca noi deja ii platim proprietarului impozitul pe venitul obtinut din chiria noastra(asa a fost intelegerea la semnarea contractului;aici cred ca am facut o greseala,cand am fost de acord cu asta pt ca,din ce am inteles,nu eu trebuia sa platesc acel impozit),aveti idee cine,eu sau proprietarul,trebuie,conform legii,sa plateasca noul impozit aparut la 1 ian 2014,cu privire la asigurarile sociale de sanatate pt cei care obtin venituri din chirii?Adica,poate sa-mi impuna plata acestuia printr-o “amenintare” de reziliere unilaterala a contractului?Mentionez ca este in derulare contractul,trecand deja un an de la semnarea lui.Sper sa ma puteti ajuta/indruma .Multumesc anticipat!

    • Sorin Tilimpea · August 28, 2014 Reply

      Atat impozitul pe venit cat si CASS-ul sunt in sarcina locatorului (proprietarului). Chiar daca aceasta obligatie a fost trecuta in contractul de inchiriere, acest lucru nu este legal.
      Incetarea inainte de termen poate insa sa fie ceruta de proprietar, daca in contractul de inchiriere a fost mentionat acest drept.

  81. Ana · August 12, 2014 Reply

    Am un apartament pe care vreau sa-l inchiriez atat unei persoane juridice (o camera pt birou, de ex.) cat si unei persoane fizice (acesteia, insa, pentru o suma modica). Voi fi obligata sa platesc impozit de doua ori? exista o suma minima care poate fi stabilita drept chirie?

    • Sorin Tilimpea · August 28, 2014 Reply

      Existenta a doi chiriasi diferiti, presupune doua contracte de inchiriere diferite, fara posibilitatea conectarii lor in vreun fel. Daca unul dintre ei nu mai plateste chiria, nu-l puteti executa si pe celalalt.
      Evident ca pentru fiecare sursa de vanit datorati impozit si CASS.
      Chiria minima este zero, caz in care inchirierea se cheama comodat.

  82. GABRIELA C · September 1, 2014 Reply

    Buna ziua

    Va multumesc ca sunteti atat de clar in expicatiile pe care de dati.
    Va rog sa i-mi spuneti daca pot pati impoxitul pe venit si CAS on line.
    Nu locuiesc in Romania si a-si dorii sa platesc prin bancking 24 toate darile la stat.
    Multumesc anticipat.

    • Sorin Tilimpea · September 1, 2014 Reply

      In principiu, se poate. La Ploiesti, de exemplu, contul in care se poate plati impozitul pe chirii este RO17TREZ52120030103XXXXX. In primavara lui 2013, eu am experimentat acest mod de plata si a functionat. Pentru CASS, in luna iulie, la Ploiesti, inca nu incasau pentru ca… “nu a venit softu`”.
      Tot pentru Ploiesti, conturile bancare in care se poate plati impozitul pe cladiri le gasiti in acest document.

  83. GABRIELA C · September 2, 2014 Reply

    Multumesc frumos.
    Am sunat la ei si mi-au dat acest cont pe care il pun sa il folosesca si ceilalti. Este pentru Bucuresti Impozit pe venit : RO13TREZ70620030103XXXXX
    CAS 5,5% : RO21TREZ70626A212300XXXX.

  84. Anna A · October 6, 2014 Reply

    Am un contract de inchiriere in valuta cu o societate comerciala inca din anul 2013 pe termen de 1 an ( pana in nov.2014). Contractul este declarat la fisc cu D220. Problema este ca societatea comerciala nu mi-a platit chiria. Am apelat la un executor judecatoresc care mi-a trimis scrisoare ca nu a gasit niciun cont, patrimoniu, etc. al societatii. In aceste conditii voi rezilia unilateral contractul.

    Intrebare: pe perioada cuprinsa intre data inceperii contractului din D220 si data rezilierii, fiscul va considera ca trebuie sa platesc impozit desi , practic, nu am incasat nicio suma ? Rezilierea contractului o declar la fisc tot printr-o D220 ?

    Stiu ca acest blog e specializat pe imobiliare, dar va rog si pe dv. pt. o opiniemai mult fiscala; incerc “sa-mi fac lectiile” cat mai bine inainte de a ma prezenta la fisc ( asa mi se pare corect ).

    Multumesc.

    • Sorin Tilimpea · October 11, 2014 Reply

      Nu stiu daca este o regula valabila in toata tara, dar in Prahova fiscul ia in considerare o declaratie pe proprie raspundere a proprietarului privind situatia creata si sisteaza calculul impozitului. Nu precizati daca chiriasul nu v-a platiti chiria deloc sau numai in ultima perioada. Daca veti spune ca sunt multe luni ce cand nu vi s-a platit chiria va aparea suspiciunea fiscului cu consecinte imprevizibile. Un document emis de executor ar putea fi un argument suplimentar.

  85. dan · October 14, 2014 Reply

    Buna ziua !
    Am un contract de inchiriere pe o perioada de un an, de la 01 august 2013 la 31iulie 2014. Inainte de axpirarea respectivului contract l-am prelungit cu inca un an prin act aditional.
    Acum fiscul imi spune ca trabuie sa platesc inpozit intreg ( cat ar fi facut pentru un trimestru intreg ) pentru doar o luna adica iulie 2014 la sfarsitul careia expira contractul si pentru cele doua luni august si septembrie din trimestru la fel ( cat ar fi facut pentru trimestru intreg ) !
    Nu inteleg de trebuie sa platesc impozit intreg pentru doar o luna din trimestru, eu am primit chiria doar pentru luna respectiva , nu pentru trei luni?

    • Sorin Tilimpea · October 14, 2014 Reply

      Prin actul aditional incheiat, perioada de inchiriere are continuitate, deci si impozitul lafel. Fiscul calculeaza impozitul ca si cum contractul de inchiriere ar fi fost de la inceput pe o durata de doi ani. Impozitul se plateste in patru transe trimistriale, cu termenele scadente 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie si 15 decembrie. Nu inteleg cauza nedumeririi dv.

  86. Marius · October 29, 2014 Reply

    Bună dimineaţa!
    În urma unei hotărâri judecătoreşti, rămasă definitivă şi irevocabilă (în 2012), mi s-au restituit în natură două imobile, cu condiţia păstrării afectaţiunilor speciale, de bibliotecă şi, respectiv Primărie pentru o perioadă de minim 5 ani.
    Conform H.G. 1886/2006, modificată şi completată prin H.G. 343/2007, actualizată prin H.G. 507/2014 este stabilit cuantumul chiriilor lunare care mi se cuvin de la data rămânerii definitive a hotărârii, iar conform Ordonanţei 13 din 24 august 2014 este stabilită dobânda legală datorată până în prezent.
    Vă rog să-mi spuneţi dacă datorez impozit pentru venitul din chirii în acest caz.

    Vă mulţumesc mult.

    • Sorin Tilimpea · November 4, 2014 Reply

      Conform Codului fiscal, veniturile din cedarea folosintei bunurilor (inchirieri) sunt impozbile: 16% impozit pe venit plus 5,5% CASS. Faptul ca primiti acum chiria pentru o perioada trecuta, nu cred ca schimba ceva.
      Ma tem ca si dobanda va fi impozitata. Daca dobanda bancara este, de ce ar rata guvernul o asemenea ocazie?

  87. Adina · November 18, 2014 Reply

    Buna ziua,

    Imi cer scuze ca va deranjez.
    As dori sa stiu care este impozitul pe inchirierea unui spatiu comercial detinut de o persoana fizica. Este tot 16%? si 5,5 CAS? (daca CAS e oricum platit in baza unei angajari, se plateste inca o data?)

    Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · November 18, 2014 Reply

      Legea nu face vreo deosebire intre diferitele categorii de imobile inchiriate. Taxele sunt aceleasi: 16% impozit si 5,5% CASS, aplicate pe cota de 75% din chirie (25% este fota formetara pentru care nu se calculeaza impolzit).
      una peste alta, taxele sunt 16% din chiria incasata. De CASS nu scapa nimeni!

  88. Bochis · November 24, 2014 Reply

    As vrea sa aflu punctul Dvs de vedere in următoarea situație : eu , persoana fizica , vreau sa construiesc un imobil mai mare si sa-l dau la închiriat .Estimez un venit de 40.000 euro/an.In afara de impozitul de 16% net si CASS mai trebuie sa plătesc si TVA? Alte venituri nu as avea… Ar fi vorba de un singur imobil.Multumesc!

    • Sorin Tilimpea · November 27, 2014 Reply

      Pragul de TVA este de 220000 lei/an, deci nu aveti de ce va teme. Oricum, intrarea in regim de platitor de TVA este conditionata si de numarul de contracte de inchiriere pe care le aveti la sfarsitul anului. Peste cinci contracte intrati in regim comercial si apare si contorul cifrei de afaceri. Depasiti pragul de 220000 lei, pac! vine Fiscul si va cere TVA.
      Succes!

  89. Gabriel · November 28, 2014 Reply

    Buna ziua,

    Ajutati-ma va rog cu un sfat.
    Am avut un apartament inchiriat in perioada 2005-2008, suma totala a impozitului pe chirie pe toata aceasta perioada s-a adunat la 353 lei.
    Plata pentru aceste impozite nu a fost facuta! (nu conteaza motivul de ce nu…)
    In septembrie 2014 am primit acasa instiintare(prima in toti acesti ani) ca am de plata 1200 lei.
    Mi se pare foarte mari penalitatile.
    Cei de la administratia financiara nu stiu decat sa spuna “ca asa arata pe calculator”.
    Ce ma sfatuiti in acest caz? Se mai poate face ceva?
    Multumesc.

    • Sorin Tilimpea · December 7, 2014 Reply

      Din pacate, povestea dv. am auzit-o in ultima vreme de multe ori. Este adevarat ca acum, la dou-trei zile de intarziere la plata impozitelor, fiscul iti trimite somatia cu titlu executoriu, dar, in cazul dv. lucrurile sunt clare: trebuia sa platiti impozitul pe chirie. Acum, nu trebuie decat sa verificati ca penalizarile sunt calculate corect si sa platiti.

  90. n. dumitran · December 6, 2014 Reply

    Fiul meu, a primit de curand rezidenta in USA iar valabilitatea cartii de identitate a expirat. Detine un apartament in Ro pe care l-a inchiriat printr-un imputernicit. Contractele de inchiriere au fost inregistrate la fisc si s-a platit totdeauna inchiriere impozitul pe venitul realizat din chirie iar din 2014 si 5,5% CASS desi nu munceste aici si nu realizeaza alte venituri in Ro. Avand in vederea schimbarea situatiei (obtinerea rezidentei in strainatate mai este necesar sa plateasca 5,5% din valoarea contractului de inchiriere pt CASS? Daca nu, ce trebuie facut? Ce acte sunt necesare si unde trebuie ele prezentate?
    Va multumesc anticipat

    • Sorin Tilimpea · December 7, 2014 Reply

      Am abordat problema platii CASS de catre cetatenii romani rezidenti in statele UE (altul decat Romania) in articolul: “Platesc nerezidentii cass pe venitul din chirii?
      SUA nu este in UE, deci nu i se plica procedura desrisa. Nebeneficiind de serviciile medicale in Romania, fiul dv. (logic) nu ar trebui sa plateasca CASS, dar nu stiu ce prevede Legea pentru situatia sa. Voi incerca sa ma informez si sa va dau un raspuns.
      Din experienta pe care o avem, persoanele aflate in situatia fiului dv. platesc CASS-ul. Chiar daca legea i-ar scuti, s-ar cere cata-in-luna-si-in-stele pentru a se recunoaste dreptul de a nu plati. Oamenii merg pe drumul de minima rezistenta si platesc.

  91. David · December 8, 2014 Reply

    Buna ziua. Situatia mea este ceva mai delicata.
    In urma cu 4 luni am fost instiintat de catre ANAF ca trebuie sa platesc CASS si impozitul aferent veniturilor realizate din activitati independente, mergand la sediul AFP, am descoperit ca datorez statului suma de 3800 ron , reprezentand impozit pe venit plus penalizarile aferente intarzierilor de plata la care se adauga si modica suma de 160 ron CASS. Toate bune si frumoase din punctul lor de vedere ( ANAF), numai ca atunci cand am primit instiintarea de plata , mai exact o somatie de plata ,deplasandu ma la sediul ANAF, nu mi s a precizat de catre organul fiscal care ar fi si izvorul obligatiei mele financiare decat la modul general : un contract de inchiriere al unui spatiu locativ sau cu destinatie comerciala . Mentionez ca am depus o cerere catre institutia fiscala in cauza pentru prezentarea in original sau in copie a contractului de inchiriere invocat , intrucat nu am semnat niciodata un atare contract , nu am fost niciodata mandatat pentru o asemnea operatiune si cu atat mai mult nu am detinut niciodata un imobil in proprietate sau sub o alta calitate gen sublocatiune sau altele . Din intuitia mea presupun ca este o eroare in system sau cineva a ” dorit ” sa intre sub incidenta legii penale falsificandu mi semnatura pe un asa zis contract de inchiriere. Saptamana aceasta ma voi prezenta pentru a 4 oara la sediul ANAF pentru a mi prezenta sper contractul in cauza . Cum pot dovedi concret ca nu am avut niciun imobil in proprietate pana acum? Multumesc anticipat!

    • Sorin Tilimpea · December 9, 2014 Reply

      Intrebarea dv. din final este similara cu a cere cuiva sa demonstreze ca nu are aripi si ca nu poate sa zboare. Fiscul, intr-o zi, ne va spune: intrucat zburatu este impozabil, fiintele care zboara trebuie sa plateasca impzit. Si este datorie fiecarui om sa demostreze ca nu poate sa zboare.
      In urma cu doi ani, banza de date a Cesei de Sanatate a trecut la Fisc. Vorba vine baza de date. La Sanatate ne se putea spune ca au avut o baza de date. Au predat la Fisc ce au avut. Opinia mea este ca, in incercarea de a reconstitui ce trebuia sa existe demult, la Fisc s-au strecurat erori. De exemplu, un CNP gresit, a condus la concluzia ca ati avut un spatiu comercial inchiriat pe care nu l-ati avut in proprietate niciodata.
      Nu dv. trebuie sa demonstrati ca nu ati avut spatiul, ci Fiscul ca l-ati avut. De altfel, in somatia de plata ar trebui sa fie mentionat numarul contractului de inchiriere si/sau adresa spatiului inchiriat pentru care datorati impozit si CASS.

  92. David · December 10, 2014 Reply

    Mi ati confirmat banuiala, pe care de altfel o aveam si eu , in legatura cu posibila eroare materiala ce s a strecurat in activitatea desfasurata de aceasta brava institutie si sper sa mi se confirme si la nivel official de catre ANAF existenta acestei greseli

  93. David · December 10, 2014 Reply

    Oricum, vinery pe 12 , ma voi prezenta din nou la sediul AFP ,pentru , sper eu, solutionarea neintelegerilor iscate. Va multumesc pentru raspunsul dvs. prompt, informatiile furnizate si logica de a dreptul curata de care va faceti vinovat in judecarea spetelor. Promit ca nu voi ezita sa va deranjez si in viitor pe teme asemanatoare ! Va salut cu respect.

  94. Simona C. · February 6, 2015 Reply

    Buna ziua
    sunt cetatean roman am venituri din cedarea folosintei bunurilor.Unicul meu fiu nascut in Africa de Sud unde am fost casatorita si locuit vreme de 9 ani.Am pastrat cartea de identitate neavand habar care e legislatia.
    Ultima data am fost in vizita in urma cu 3 ani.
    Am viza pe pasaport temporara pe cate 2 ani-asa se da in Africa si am aplicatia pt rezidenta permanenta.
    A, ajuns in urma cu 3 sapt in tara si mi s-a sugerat sa ma inscriu in sistemul CNAS de asigurati intrucat platesc acum impozit automat prin finante.
    Mi=a venit intarzieri si penalitati pt sume datorate CNAS pe 2010 pana in 2012 iulie cand finantele au preluat platile pt CNAS.
    Va rog sa ma sfatuiti ce pot face?Nu am trait si beneficiat de nici un fel de asigurare in Romania.Am venit cred de 3 ori in vizita maximum 3 saptamani in tara la mama.
    Datorez sau nu impozit CNAS?
    Cum sa fac sau ce acte sa prezint pt a scapa de aceasta problema?
    Am tumori multiple doresc sa ma operez pe banii mei integral sunt foarte bolnava.Acum am aceasta problema restantele sunt la peste 6000 Ron.

    Va rog respectuos sa ma sfatuiti sunt disperata din cauza situatiei
    multumesc

    • Sorin Tilimpea · February 8, 2015 Reply

      Speta dv. dv. este de natura pur fiscala. Blogul este unul cu specific imobiliar, problemele fiscale fiind abordate in masura in care sunt rezultatul experientei noastre sau a clientilor nostri.
      Problema CASS este una controversata. Din pacate, nu avem competenta sa dam un raspuns problemei dv.

  95. Gabriela · February 13, 2015 Reply

    Buna seara,
    Va rog sa-mi raspundeti la cateva nelamuriri. In ultimii 10 ani am muncit in Romania doar 5 luni in anul 2011 pentru ca am locuit si muncit in alte tari. Am o garsoniera inchiriata de un an in Bucuresi, dar nu stiu daca trebuie sa platesc CAS la venitul din chirie. Eu sunt actual studenta in UK si am rezidenta Italiana si CI italiana cat si romana. Sunt obligata in aceasta situatie sa patesc CAS?
    Va multumesc,
    Gabriela

    • Sorin Tilimpea · March 2, 2015 Reply

      Daca puteti doveni cu acte ca platiti asigurari de sanatate in tara in care aveti resedinta, aveti dreptul sa solicitati scutire de la plata CASS in Romania.

  96. Cristian · February 28, 2015 Reply

    Buna ziua. Sunt angajat la stat si doresc sa inchiriez o garsoniera in euro. Imi recomandati sa optez pentru sistemul forfetar sau real? In impozitul datorat intra si CASul?

    • Sorin Tilimpea · March 2, 2015 Reply

      Calculul impozitului pentuur venitul din ichirieri se face exclusiv in sistem forfetar. Nu aveti ce alege.
      Impozitul este 16%, iar CASS-ul 5,5%. Ambele se aplica cotei impozavile din chirier, care este de 75% (se impoziteaza numai trei sferturi din chirie).

  97. Andrea Dinu · March 8, 2015 Reply

    Buna seara
    Va rog sa-mi dati un sfat.Amenajez un Salon de infrumusetare,este propietatea mea,sint persoana fizica,urmeaza sa obtin autorizatia de functionare a spatiului si vreu sa inchiriez 10 pina la 12 posturi de lucru la persoane fizice autorizate cu PFA, coafeze…..
    Prima intrebare:
    1 .Pot trece in contractul de inchiriere de exemplu ,din cei 600lei care intentionez sa cer pe persoana: 300 lei CHIRIE si 300 lei INTRETINERE, sa platesc impozit doar pe chirie ?
    La intretinere ma refer la toate utilitatile, uzura mobilierului si a dotarilor din Salon.
    2. Avind mai mult de cinci contracte platesc ceva in plus sau pot imparti cu sotul contractele ?
    Va multumesc.
    Andrea D.

    • Sorin Tilimpea · March 8, 2015 Reply

      In primul rand venitul din inchiriere este jumatate al dv. si jumatate al sotului, daca spatiul inchiriat este bun comun. Nu puteti face contracte separate, de exemplu cu trei persoane dv. si cu altele trei sotul.
      Cheltuielile de intretinere trebuie precizate ca procent din valoarea facturilor, altfel pot aparea diferente in favoarea dv. pe care fiscul o sa vrea sa le impoziteze.
      Va fi foarte dificil sa redactati un contract cu mai multi chiriasi, mai ales ca acestia, in timp, pot sa fie mereu altii, mai multi sau mai putini. Pentru fiecare schimbare va trebui sa anuntati fiscul, care va va emite cate o noua decizie si veti sfarsi prin a nu mai putea tine sirul/socoteala impozitului datorat. Eu va recomad un contract comercial. Banuiesc ca si dv. aveti o forma de organizare comerciala. Inchiriati spatiul societatii dv. (SRL, PFA, II, AF) si incheiati contracte cu fiecare colaborator in parte.

      Parerea mea este ca dv. nu veti incheia contracte de inchiriere imobiliara. Aveti un salon si inchiriati un spatiu profesional de lucru, nu x metri patrati de constructie. Contractele pe care le veti realiza sunt contracte comerciale in care, probabil, partenerii sunt PFA-uri. Exista si optiunea incheierii unor contracte de inchiririera impobiliara, dar complicatiile sunt mari si “bresele” foarte probabile. Suprafete

      • George L. · March 22, 2015 Reply

        Buna ziua,

        Am o mare nedumerire. Sint cetatean roman si canadian cu resedinta permanenta in Canada. Detin un imobil comercial in Romania pe care il inchiriez. Am platit la fisc ani de zile impozit si mai nou si CASS (inclusiv retraoactiv pe “regularizarea” pe 2012… ceea ce m-a indignat deoarece n-am primit niciodata vreo instiintare de plata – probabil urmeaza “regularizarea” pe 2013…).
        Intrebarea este: datorez sau nu statului roman impozit + CASS pentru venitul din chirii?

        (Ma gindesc sa mai cumpar ceva dar fara sa stiu exact la ce sa ma astept e greu de hotarit)

        Multumesc.

        • Sorin Tilimpea · March 23, 2015 Reply

          Plata CASS pentru chirii este un subiect inca destul de controversat in Romania. Pentru cetatenii romania rezidenti in UE am dat raspus la intrabsarea dv. in articolul Platesc nerezidentii cass pe venitul din chirii?
          Pentru cei, ca dv., rezidenti in afara UE, nu stiu ce rspuns sa va dau. Logic ar fi sa nu platiti, daca nu beneficiati nici dv., nici familia dv., in Romania, de servicii medicale. Realitatea este insa alta. Va trebui mai intai sa platiti si , apoi, sa sa initiati o actiune in instanta pentru cautarea dreptatii.

          • George L. · March 23, 2015

            Observ ca e confuzie mult mai mare decit credeam daca nici un expert nu poate sa se pronunte.

            Multumesc foarte mult pentru raspuns.

            Acuma intrebarea mea era si pentru impozit. Aceleasi reguli si aceeasi confuzie domnesc si aici ?

            Thanks again.

Leave a Reply

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *