Despre concurenta dintre agentiile imobiliare

Exista credinta ca modul de actiune al unei colectivitati numeroase este cel “corect”. Masele nu pot sa greseasca. Asa se pune problema cand este vorba de alegerile parlamentare si locale. Cam tot asa stau lucrurile si in imobiliare, desi eu nu prea impartasesc intrutotul acest mod de gandire.

De ce spun ca asa stau lucrurile si in imobiliare? Pentru ca, desi mie mi se pare ca interesul general (ca si cel individual), conduce spre o anumita concluzie, constat ca starea de fapt in piata este alta. Parca oamenii nu vad ce este bine pentru ei. Faptul ca foarte multi procedeaza intr-un anume mod, ii indreptateste sa creada ca asa este cel mai bine. De ce oare pe alte meleaguri o fi altfel?

Sa ma explic: Aproape toate imobilele existente in piata la vanzare sunt promovate de mai multe agentii imobiliare. Toti vanzatorii socotesc ca, daca sunt mai multe agentii care prezinta imobilul lor, vor avea mai multe sanse de a vinde repede si bine. La prima vedere asa s-ar parea, numai ca dincolo de prima vedere, sunt detaliile, care paveaza drumul spre iad.

Sa luam de exemplu un apartament aflat in portofoliul a doua agentii imobiliare, pentru care pretul cerut de vanzator este de 70000 Euro. Firesc ar fi ca ambele agentii sa anunte acest pret. Dar, pentru ca proprietarul a “scapat” ca pretul este negociabil, una dintre agentii, sa-i zicem agentia A (cealalta fiind B) posteaza pe net 68000 Euro sau chiar mai putin. Un potential cumparator care vede oferta pe site-urile ambelor agentii, unde credeti ca se va duce sa ceara relatii suplimentare si vizionare? Ati ghicit, la agentia care anunta pretul mai mic. Nu conteaza ca, la un moment dat, proprietarul va constata ca i s-a micsorat pretul casei, dar este prea tarziu, cumparatorul a semnat contractul de vizionare sau, chiar daca nu a semnat asa ceva (cu atat mai bine pentru cumparator), este multumit si cu 68000 Euro. Poate mai negociaza comisionul agentiei.

Acum se deschid doua drumuri pentru cumparator. Primul este cel drept: continua negocierile cu intermedierea agentiei A. Al doilea este cel neortodox. Cumparatorul vine la agentia B si spune: “am vazut apartamentul X la agentia B cu pretul de 68000, pret acceptat de vanzator, numai ca mi-au cerut in comision de 2,5%. Eu sunt dispus sa cumpar apartamentul cu voi (agentia B), daca sunteti de acord sa va platesc mai putin, sa zicem 1,75%. Va dau chiar 2%, daca imi scoateti apartamentul la 62000 Euro. Ce ziceti?”

De acum incepe cursa intre agentii, care coboara mai mult pretul apartamentului si care incaseaza un comision mai mic. Este o cursa din care castiga (daca se incheie afacerea) numai cumparatorul. Agentiile incaseaza un comision de supravietuire, iar vanzatorul obtine cel mai mic pret.

Etic ar fi ca agentia B sa-i recomande cumparatorului sa-si respecte contractul (fie el numai verbal) cu agentia A. Ai inceput cu ei, termina afacerea tot cu ei. Daca nu-ti respecti cuvantul dat fata de confratii mei, ce garantii am ca nu-mi vei aplica acelasi tratament si mie?

Nu ar fi mai bine pentru vanzatori sa-si dea casa pe mana unei agentii in care sa aiba incredere, despre care sa aiba referinte bune si sa evite aceasta situatie despre care nu afla niciodata sau, daca afla, este pre tarziu? De foarte multe ori proprietarilor  li se ofera servicii gratuite, adica li se cere doar acordul pentru promovarea imobilului,  spunandu-li-se ca va plati numai cumparatorul. Tentant. Putini inteleg ca nimic nu este gratuit.

Recomandarea mea pentru vanzatori este sa-si aleaga o singura agentie si sa lucreze cu ea. Intr-un post viitor voi reveni cu argumente suplimentare pentru acest mod de lucru.

Recomandarea este valabila si pentru cumparatori. In felul acesta economisesc timpul in care mai multe agentii le prezinta acelasi imobil. Daca discuta cu o agentie serioasa, faptul ca i se prezinta un pret mai mare pentru un imobil postat de concurenta la un pret mai mic, nu este un motiv sa creada ca nu-l poate cumpara la cel mai bun pret.

Sa nu pierdem din vedere un lucru foarte important: toata pledoaria de mai sus  a fost facuta in ipoteza ca nu exista clauza de exclusivitate pentru nicio agentie.

Share
This entry was posted in Imobiliare Ploiesti and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *